Veertien jaar geleden startte Estée Lauder Companies in Amerika Pink Ribbon. Inmiddels is het welbekende roze lintje wereldwijd uitgegroeid tot hét symbool voor de bewustmakingscampagnes rond borstkanker. In Nederland is er sinds 2003 de Stichting Pink Ribbon en daarmee bestaat ook de Nederlandse variant van ‘Oktober Borstkankermaand’.
1 op de 9 vrouwen in Nederland krijgt in haar leven borstkanker. Een niet gering aantal en daarom maakt Pink Ribbon zich al jaren hard voor de strijd tegen borstkanker. Naast de campagnes werft de stichting fondsen ten behoeve van voorlichting en het bevorderen van onderzoek naar borstkanker.
Zowel in binnen- en buitenland zijn er genoeg acties te signaleren die dit goede doel in de spotlight zetten én geld proberen in te zamelen. Zo is er natuurlijk het Nederlandse Pink Ribbon magazine, met enkele BN’ers in pink couture van eigen bodem op de cover. De jurken van deze cover shoot van onder andere Percy Irausquin en Hans Ubbink zijn vorige week bovendien geveild voor Pink Ribbon. Daarnaast hebben Samsung en KPN ook de handen ineen geslagen en ontwikkelden 2 limited editions Pink Ribbon Ladyphones.
Over de grens sloeg men onder meer de Honeydew Intimates undies weg in voor het goede doel. Of wat dacht je van de Shopbop tees en longsleeves? Als je het wat dichter bij huis wilt zoeken en een kleine bijdrage wilt leveren kun je ook een kijkje nemen op de Pink Ribbon site voor roze gadgets.
Deze maand geldt: pink is the new black! (Virginie)