De Amsterdamse Albert Cuyp, de Zwarte markt in Beverwijk, Turkije, Thailand… Al die nep designerspullen? Aan mij zijn ze niet besteed. De ontwerpers zelf zijn er ook niet dol op, sterker nog, ze verafschuwen de copycats. Maar wat blijkt? Zelfs een John Galliano maakt zich schuldig aan nepperij.
De beste man moet 140.000 pond betalen aan een Amerikaanse fotograaf, nadat hij schuldig is bevonden aan het plegen van plagiaat. Een rechtbank in Frankrijk heeft bepaald dat de John Galliano in zijn huidige reclamecampagne het handelsmerk van William Klein heeft gekopieerd; de techniek van over foto’s heen verven. De creatief directeur van Dior heeft toegegeven dat hij zich heeft laten inspireren door de fotograaf maar ontkent de beschuldigingen van plagiaat. Zou ik ook niet doen als ik de Britse ontwerper was!
Aan The Daily Mail vertelde Klein dat hij “woest” was toen hij de beelden voor het eerst in verschillende tijdschriften zag staan. “Ik was erg bitter en boos toen ik er achter kwam. Het voelde als een klap in het gezicht, het tast de integriteit van mijn werk aan,” aldus de 79-jarige fotograaf. Alle foto’s van de campagne zijn nu teruggetrokken van publicatie maar de advocaten van de designer zijn van plan om in hoger beroep te gaan.
Tss mister Galliano, niet zo netjes hè! Vallen over alle nep-Dior items en nu zelf iets ‘pikken’… Een gevalletje van de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!? (Virginie)