De concurrentie onder streetstyle fotografen wordt steeds groter. Een succesvolle snapshot van een hippe outfit tijdens fashion week kan een fijne geldsom opleveren voor een streetstyle fotograaf. Een goede foto kan al snel voor 700 euro worden verkocht.
Niet alleen Galliano-gate zorgde voor een geruchtenstroom vanaf de fashion weeks. Imran Amed van Busines of Fashion ziet de "bloggers walk" in de Jardin des Tuileries in Parijs telkens drukker en agressiever worden. "Het is totaal out of control" aldus Amed. Er is bijna geen verschil meer tussen de paparazzi die achter de Hollywood celebs aanzitten en de streetstyle fotografen op jacht naar een mooie outfit foto.
De agressiviteit komt doordat de concurrentie steeds zwaarder wordt. Een foto die wordt verkocht aan Vogue of Harpers Bazaar levert tussen de 150 en 700 euro op. Hierdoor zijn er hordes fotografen die deze foto willen schieten.
Door de groeiende hoeveelheid streetsyle kiekers komt de pr-pack in de knoop met de zitplaatsten die zij kunnen weggeven. Bij Celine waren er groot aantal senior editors die moesten staan en kwamen er klachten van bloggers die normaal gesproken altijd front row zitten.
Dit kwam naast de vloed bloggers ook door consumenten. Amed vertelt: "Bij Jason Wu zat ik naast consumenten die de plekken hadden gekregen van Nordstrom. Zij geven plekken weg aan hun beste klanten. Deze dames werden speciaal overgevlogen voor het event." Dan moet je wel eerst voor 1 miljoen dollar hebben geshopt. Toch is het steeds moeilijker om voor die groep VIP klanten een plek te bemachtigen.
(Tekst: Lenny)