Fashion

Jonge modellen nemen modebranche over

Oudere modellen zien we nog regelmatig op covers en in campagnes verschijnen. Denk maar aan Cindy Crawford (45) op de Mexicaanse Vogue en Carmen Dell'Orefice (80) die vorig jaar nog in de Rolex campagne verscheen. Maar toch lijken de jonkies de jobs van de gouwe ouwen over te nemen. Zo zien we nu Molly Smith (16) terug in de fall/winter campagne van Burberry.

Onlangs meldden we je al dat de 14-jarige actrice Hailee Steinfeld het gezicht van de Miu Miu Younger line is geworden. Vandaag spotten we opnieuw een jonge meid die een grote modellenklus heeft binnengehaald. Molly Smith schittert namelijk in Burberry's nieuwste wintercampagne. Molly zit nog op school en ziet haar modellenwerk voorlopig nog als een soort bijbaantje. Het piepjonge model heeft besloten eerst haar school af te maken, voordat ze fulltime aan de slag gaat. Veel meisjes van haar leeftijd zullen wel jaloers op haar zijn, want Molly heeft ook al samengewerkt met onder meer Topshop en Alexander McQueen.

burberry

Molly (links in het groen) voor Burberry Prorsum.

Jonge modellen in campagnes en op de catwalk lijkt wel een trend te zijn. Hollands glorie Daphne Groeneveld verscheen met haar 16 jaar al in de nieuwe Louis Vuitton campagne van dit najaar. Daphne heeft al wat meer grote klussen op haar naam staan en het lijkt er op dat ze net zo'n grote wordt als Doutzen Kroes en Lara Stone.

Maar ook de Poolse Monika Jagaciak is nog maar 17 en een groot succes in de fashion business. Ze heeft namelijk al op de catwalk gelopen voor zeer grote namen zoals Prada, Fendi, Versace en Hervé Léger. En Monika kon op 16-jarige leeftijd al zeggen dat ze haar eerste catwalkval al achter de rug had. Een echt topmodel dus.

 

En zo zijn er natuurlijk veel meer piepjonge modellen die net in de modellenwereld komen kijken. Maar moet de mode-industrie dit wel toelaten? Is het niet belangrijker dat een model eerst een diploma op zak heeft voordat ze zich vol op het model worden stort?

(Tekst: Yanis)

Deel dit artikel
Back to top