Fashion

Het einde van de classic catwalkshow in zicht?

De tijd dat je shows alleen met foto's en haastig gemonteerde filmpjes vanachter je laptop kon bekijken, is allang voorbij. Designers komen met steeds meer technische hoogstandjes aanzetten om de fashion addicts zónder toegangskaart te pleasen.

Foto's en filmpjes op modewebsites zijn van steeds hogere kwaliteit, online shoppen is bijna een dagelijkse gewoonte geworden en zo'n beetje iedere grote naam uit de fashion business heeft een Twitter-account. Toch blijven modekenners en -makers zich nog steeds meer ontwikkelen tot internet geeks. En daar zijn we ze meer dan dankbaar voor!

Een van de eerste ontwerpers die zich waagde aan een online catwalkshow was Roland Mouret. Hij maakte zijn comeback collectie in 2007 à la minute zichtbaar op net-a-porter.com.

Anno 2010 is live streaming de meest populaire online gadget onder modehuizen. Zowel in binnen- als buitenland kiezen steeds meer ontwerpers er voor om hun catwalkbeelden direct live uit te zenden. Met live verslag voor, tijdens en na de show, tientallen camera's die álles vastleggen en een site die niet direct plat ligt door de vele bezoekers heeft het Britse Burberry het live streamen het beste onder de knie.

Tijdens het bekijken van de laatste show in Milaan kon iedereen live commentaar leveren op de collectie en een selectie van de items direct aanschaffen in de webshop van Burberry. Hier op de redactie zaten we aan de buis gekluisterd en beaamden we: voortaan blijven we lekker thuis!
Want alleen een front row seat lijkt het haarscherpe zicht op alle looks nog te kunnen overtreffen.

live stream burberry

Ook bij online modebijbel Style.com draaien ze hun hand niet om voor een technisch snufje meer of minder. Hun nieuwste aanwinst (en nog niet gespot bij andere sites): een tool waarmee je apart per model de bewegende catwalkbeelden kunt zien. Dus als je een foto selecteert en het venster zich opent, klik je rechtsonder op het 'move it!' icoontje, om vervolgens alleen die look in beweging te zien. Daana verspringt het beeld weer naar de foto. Zo was het fijn om te zien hoe de prachtige jurken uit de Lanvin-collectie bewogen, zonder een filmpje van 4 minuten te hoeven bekijken.

move it style

De collecties van Jan Taminiau zijn altijd prachtig en tot in de kleinste details uitgewerkt. 'Jammer dat de mensen vanaf hun laptop niet álles van de outfit kunnen zien', moet Jan hebben gedacht. Want zijn haute couture collectie Duality was niet alleen te volgen via live streaming (jaja, ook Nederlandse designers lusten er pap van). Er stonden daarnaast tientallen camera's klaar rondom het einde van de catwalk. Deze camera's maakten op exact hetzelfde moment een foto van het poserende model, om zo een 360 graden beeld van de outfit te creëren. Op deze manier kon je op je dooie gemak iedere look van top tot teen en van voor naar achter bekijken.

Marc Jacobs
heeft hetzelfde gedaan voor zijn nieuwste Louis Vuitton collectie. Viktor & Rolf maakte het nog iets bonter: in 2009 vertikten ze het een echte show te geven en kwamen ze met een virtuele catwalk op de proppen.

Gevolg van al die digitalisering: de schijdslijn tussen de pers en consument verdwijnt, wat exclusief was wordt massamode en nieuws wordt sneller oud. Maar is dat erg? Ik vind van niet. Tom Ford en Lanvin vinden van wel. Zij geven de voorkeur aan het oude tijdperk waarin de nieuwe collecties nog werden bekeken zonder camera op Flip video op schoot. Ze vrezen voor klanten die de collecties al zat zijn voordat ze in de winkels liggen. En daar geloof ik zelf helemaal niks van. Want zeg nou zelf: zo'n Burberry studded trenchcoat, die is over een half jaar toch niet minder mooi?!


360 graden view


(Tekst: Joyce)

Deel dit artikel
Back to top