Designers en fashion editors richten zich de laatste tijd steeds meer op een nieuwe doelgroep: baby's, peuters en kleuters. De ukkies worden in de duurste outfits gestoken en met make-up tot modellen getransformeerd voor shoots. Met Suri Cruise en haar kitten heels als boegbeeld, kunnen we duidelijk niet meer om deze dubieuze trend heen.
Vele modeliefhebbers onder ons hadden waarschijnlijk al op jonge leeftijd de behoefte om zich met fashion bezig te houden. Hoedjes uit de verkleedkist, 'geleende' lippenstift van moeders en te grote jurken van een oudere zus. Allemaal geliefde attributen om er zo opgedirkt mogelijk uit te zien. Nou is dat harstikke aandoenlijk en onschuldig, maar toch zet ik m'n vraagtekens bij de focus van de mode-industrie op piepjonge meisjes. Want hebben die nou echt designerjurken nodig en is het wel ok dat ze met een dikke laag make-up in een Vogue shoot worden geportretteerd?
Hakken, handtassen en trenchcoats. Suri Cruise kleedt zich op 4-jarige leeftijd al als een echte dame.
Deze week maakte Jean Paul Gaultier bekend dat hij naast zijn Junior Gaultier lijn, ook met een kledinlijn voor baby's komt. Dat zijn 'klanten' niet eens in staat zijn de naam van zijn merk uit te spreken, zal hem waarschijnlijk niet zo veel schelen. Er zijn blijkbaar genoeg wealthy vaders en moeders die bereid zijn vele euro's neer te tellen voor de ongetwijfeld schattige streepjesoutfits. Ook Dior, Burberry, Gucci, Marc Jacobs en Fendi zagen al in dat kids big business zijn. Stella McCartney kwam nog met de meest voordelige kinderlijn op de proppen; de kosten variëren van zo'n €20,- voor een t-shirt tot €160,- voor een jas.
Designer jurkjes voor de ukkies van Dior, Burberry en Marc Jacobs. Het toppunt qua prijs? Het plissé Dior jurkje ter waarde van zo'n 675 luttele euro's.
De schattige Stella McCartney outfits gaan perfect samen met de gele kaplaarsjes.
Maar de fascinatie voor piepjonge fashion victims gaat nog verder dan het ontwerpen van designer kleding alleen. Tom Ford was gasthoofdredacteur voor de december 2010/januari 2011 editie van de Franse Vogue en besloot voor een shoot nóg jongere modellen in te zetten dan al gebruikelijk is. Meisjes van zo'n 5 en 6 jaar oud werden door middel van make-up, juwelen en peperdure designer jurken afgebeeld als ware vamps. Misschien wilde mister Ford hiermee de lezeressen het plezier van verkleedpartijtjes nog eens doen herbeleven. Maar het lijkt meer te bevestigen dat we jonge meiden vooral niet moet pushen zo snel mogelijk op te groeien. Let kids be kids!
En als je denkt dat je alles al hebt gezien, moet je eens onderstaand YouTube filmpje bekijken. Het is een fragment uit de Amerikaanse reality serie Toddlers & Tiaras, waarin de 2-jarige Mia haar beste Madonna-imitatie doet. Inclusief de beroemde punt-bh. Mode is het niet, maar shocking wel! Het laat vooral zien dat kinderen aankleden als volwassenen géén kinderspel is. Eerder seksualisering van onschuldige kinderen.
(Tekst: Joyce)