Ieder gevestigd en zichzelf respecterend modehuis heeft er minstens één: een eigen parfum. Al decennia geleden zagen grote designers in dat een luchtje een belangrijk onderdeel is van een modemerk. En nog steeds zorgen designers ervoor dat als je je niet een kledingstuk uit de collectie kunt veroorloven, je in ieder geval wel naar het fashion label kunt ruiken!
Van alle advertenties in modebladen en reclames op tv is die van Nicole Kidman voor Chanel's No. 5 waarschijnlijk het meest in ons collectieve modegeheugen gegrift. En remember Viktor & Rolf hun spectaculaire spring 2005 show getiteld 'Flowerbomb', waarbij het gelijknamige succesgeur werd gelanceerd? Van Prada tot Jil Sander en van Marc Jacobs tot Yves Saint Laurent: ieder modehuis van formaat heeft zijn eigen eau de parfum - of meerdere zelfs -, waarbij de bijbehorende reclame bijna net zo belangrijk is als de geur zelf.
Actrice Nicole Kidman in de iconische Chanel No. 5 reclame
Laat het maar aan een succesvol mode-ontwerper en zijn of haar team over om een parfum op fashionable wijze aan de modeliefhebber te brengen. Maar kiezen ze nou echt ieder ingrediënt voor het luchtje hoogstpersoonlijk uit? Hoewel de ene designer zich zeker meer bemoeit met de samenstelling van de geur dan de ander, mag je er vanuit gaan dat je favoriete designer parfum is gecreërd door een zogenaamde 'neus'. Enkele parfumeurs die hun gevoelige neusjes hebben ingezet voor modelabels zijn: Daniela Andrier (Rive Gauche voor YSL, meerdere Prada parfums), Maurice Roucle (Be Delicious voor DKNY, Envy voor Gucci) en Annick Ménardo (Hypnotic Poison voor Dior en Boss voor Hugo Boss). Veel bekende parfums zijn in samenwerking met parfumhuis Coty gemaakt.
Als een parfum door de combinatie van een heerlijke geur en goede promotie eenmaal een succes is, volgen er geheid 'spin-offs'. Zo zijn er lichtere of juist zwaardere versies van het origineel, special edition flesjes en solid perfumes, waarmee je een luchtje op kunt smeren in plaats van dat je 'm opspuit. Op deze manier kunnen de designers én wij lang na blijven genieten van onze favoriete geurtjes!
Solid perfumes in schattige uitvoeringen van Missoni (links) en Marc Jacobs (rechts, vanaf halverwege maart is dit accessoire verkrijgbaar in de Bijenkorf)
Of je het nu liever bij één favoriet parfum houdt, of juist voor iedere dag een ander geurtje op wil doen: probeer er vooral genoeg uit en kies er een die jij zelf lekker vindt ruiken! Toch nog moeite met kiezen? Wij selecteerden alvast vijf fijne fashion parfums voor je, die allemaal verkrijgbaar zijn in de online store van De Bijenkorf.
Flowerbomb van Viktor & Rolf, €61,26 voor 30 ml. Eem zoete bloemenexplosie met onder meer jasmijn, oranjebloesem, roos en orchidee.
Love, Chloé, €68,40 voor 50 ml. Een geur die naar eigen zeggen geïnspireerd is door het beauty ritueel. Het bevat onder meer de ingrediënten rijstpoeder, iris en oranjebloesem.
The One van Dolce & Gabbana, €46,80 voor 30 ml. Een sensueel parfum met ingrediënten als perzik, lelie, vanille en muskusachtige tonen.
Daisy van Marc Jacobs, €57,60 voor 50 ml. Ja ja, bloemen zullen altijd een populair ingrediënt blijven. Daisy is een frisse geur met onder meer viooltjes, maar ook aardbeien en vanilla.
Balenciaga, €57,00 voor 30 ml. Een parfum van tegenstellingen: het bevat zowel bloemige ingrediënten als de geur van verschillende mossoorten en pittige, roze pepers.
(Tekst: Joyce)