Vanuit een prachtig monumentaal pand aan de Keizersgracht in Amsterdam breidt ontwerpster Fabienne Chapot sinds 2006 haar accessoirelabel Fab. wereldwijd uit. Haar tassen en accessoires worden al in 14 landen verkocht. BN'ers zoals Doutzen Krous en Renate Verbaan zijn al gespot met een Fab. exemplaar. Chapot vertelt enthousiast hoe ze zover is gekomen.
Jennifer Hoffman in de nieuwste Fab. campagne
Wie: Fabienne Chapot
Leeftijd: 30 jaar
Opleiding: Communicatiewetenschappen, Universiteit van Amsterdam
Loopbaan: 2004 afgestudeerd, 2006-heden founder Fab.
Wat was je eerste baan?
“Mijn eerste baan was bij een reclamebureau aan de gracht in Amsterdam. Het is een jong bedrijf waar ik onder aan de ladder begon.”
Wat wilde je worden toen je tien was?
“Ik wilde vroeger graag ontwerpster worden. In mijn verbeelding zag ik mijn kleding al over de catwalk gaan. Daarnaast wilde ik altijd al een eigen bedrijf. Ik had ontzettend veel ideeën voor een eigen onderneming.”
Waarom heb je dit bedrijf opgericht?
“Ik heb dit bedrijf opgericht, omdat ik iets voor mezelf wilde. Het liefst een onderneming waarvoor ik kan reizen, in contact kom met verschillende culturen en een product kan creëren waar ik gek op ben. Ook kom ik nu in aanraking met de handel, waarvoor commercieel inzicht nodig is. Kortom, alle ingrediënten zitten in mijn werk!”
Op welk cruciaal moment in je carrière heb je mazzel gehad?
“Ik heb zeker mazzel gehad. Het leek wel alsof ik precies op het goede moment overal de juiste mensen tegen kwam. Zo heb ik op het juiste moment een geweldige productieleider gevonden, ben ik via via aan een waanzinnig kantoorpand in hartje Amsterdam gekomen en heeft een inkoopster van de Bijenkorf Fab. in een winkel gespot. Zo zijn er nog meer momenten waarbij het lot een handje mee heeft geholpen. Of dwing je geluk af…”
Waar haal je nieuwe ideeën vandaan?
“Nieuwe ideeën haal ik overal vandaan. Ik kijk veel rond en vooral in buitenlandse steden en plaatsen doe ik inspiratie op. Mijn hoofd houdt maar niet op. Maar de meeste ideeën heb ik 's avonds in bed. Dan zie ik soms gewoon een tas voor me.”
Welke obstakels ben je tot nu toe tegengekomen?
“De obstakels die ik tegen ben gekomen vallen nog wel mee. Ik heb wel te maken gehad met klanten die niet meer konden betalen. Dat komt doordat ik natuurlijk ben begonnen in de crisis. In het begin was ik naïever en vertouwde ik iedereen. Mensen willen een hoop van je als het goed gaat. Na een aantal nare ervaringen word je daar wel harder in.”
Links: Fabienne Chapot Rechts: Ipad Sleeves (€79,00)
Wat is het beste advies wat je hebt gekregen?
“'Blijf altijd jezelf' en 'eerst verdienen dan uitgeven.'”
Waar wil je over tien jaar zijn?
“Ik wil dat Fab. in 25 landen verkoopt en dat we door blijven groeien zoals we nu doen. We zijn nu ook bezig met meerdere, nieuwe lijnen, waaronder de ontwikkeling van leren kleding.”
Wat is je talent?
“Ik ben niet bang, kan snel beslissen en ben commercieel ingesteld.”
Is je uiterlijk een voor- of nadeel in het bedrijfsleven?
“Een voordeel. En dan bedoel ik meer uitstraling en je manier van doen en laten dan puur het uiterlijk. Mijn advies is: Wees altijd aardig, gedraag je niet arrogant en zorg dat je leuk overkomt. Mensen gunnen je dan een stuk meer. In die zin is een leuk uiterlijk zeker een voordeel in het bedrijfsleven.”
Heb je nog een carrièretips voor jonge, toekomstige ondernemers?
“Bedenk een plan, maar denk het niet dood. Als je erin gelooft, doe het gewoon. Bedenk een ‘worst case-scenario’ en bekijk dan hoe erg deze werkelijk is. Bovendien: zorg dat je iets doet wat je leuk vind, want dat is in mijn ogen een vereiste voor succes.”
(Tekst: Larissa van der Zalm)