Er is een verschuiving gaande in modeland. Een tijd lang bestonden er it-shoes en it-bags maar nu is het tijd voor de opkomst van de it-shawls. Toonaangevende labels als Missoni, Etro, Yves Saint Laurent en Alexander McQueen komen met een flink aantal sjaals in de collectie.
Blogger Susie Bubble met de sjaal als accessoire en een outfit van scarves
Shawls zijn steeds promineneter en veelzijdiger aanwezig in de collectie. De shawl is taking over en fungeert steeds vaker, naast hun rol als nek en schouderwarmer, ook als turban, haltertop of jurk. Modehuizen moedigen de potentiële klanten door filmpjes en campagnes aan de shawl te multitasken in hun outfit.
Louis Vuitton en DKNY spring/summer 2011
Creatieve talenten bij Pucci, Ralph Lauren, Céline en Rodarte toonden hun shawls al op spring catwalks. Ook Sarah Burton die het McQueen huis heeft overgenomen lanceerde een uitgebreide shawls collectie inclusief bijbehorend filmpje.
Een Alexander McQueen spring/summer shawl
Shawl grootheid Hermès heeft de it-status van de shawl al langer door. Vorig jaar lanceerde zij de campagne J'aime mon carré (ik hou van mijn sjaal) , hierin lieten zij zien hoe je het klassieke vierkante sjaaltje op verschillende manieren kan dragen. Jonge fashion-forward luitjes toonde in de campagne hun scarf-skills.
Hermès J'aime mon carré campagne 2010
(Door: Lenny)