De fashion business wordt door sommige mensen nog steeds ervaren als een oppervlakkig wereldje. Best jammer vinden wij, en (meestal) ook onterecht. Zo zetten ontwerpers, stylisten en modellen zich steeds vaker in voor het goede doel. Wij richten onze spotlights daarom op enkele modegerelateerde charity acties.
Veilingen, shows en speciaal ontworpen collecties; modemensen trekken graag alles uit de kast om geld in te zamelen voor een goed doel. Het is lastiger een modemerk te noemen dat niét aan charity doet, dan andersom. Zuurpruimen die het allemaal zakkenvullende praktijken en eigenbelang noemen, zullen er altijd zijn. Maar wij zien het vooral als de ultieme win-win situatie. Goede doelen krijgen aandacht en geld, modehuizen een goede naam en wij mode van de hoogste plank, die we zonder al te groot schuldgevoel aan kunnen schaffen.
Misschien wel het bekendste voorbeeld van 'charity fashion' is de jaarlijkse Fashion Against Aids collectie, die voortkomt uit een samenwerking tussen modegigant H&M en non-profitorganisatie Designers Against Aids. Het voornaamste doel van de campagne is jongeren voor te lichten over hiv, aids en veilige seks. Dit jaar was het alweer tijd voor de vierde collectie, die een sportieve en unisex look had. Maar liefst een kwart van de opbrengsten wordt gedoneerd aan verschillende Aids organisaties. Al moeten we eerlijk toegeven dat we in de toekomst liever zien dat een nóg groter deel naar het goede doel in kwestie wordt overgemaakt. In ieder geval zijn kosten noch moeite gespaard om de verkoop te doen slagen, want onder meer Keri Hilson, The Misshapes, Penn Badgley (Gossip Girl), Akon en Sky Ferreira poseerden voor de campagne.
Muzikanten Keri Hilson en The Misshapes voor Fashion Against Aids.
Concurrent River Island gooide het over een andere boeg en koppelde in 2009 haar jonge designteam aan celebs als Pixie Lott en Kelly Rowland. Ieder ontworpen T-shirtjurkje vertegenwoordigde de persoonlijkheid van één van de artiesten, die zich er tijdens optredens bovendien lekker in moesten kunnen bewegen. Naar eigen zeggen paste Kelly's one shoulder-dress met glimmers perfect bij haar 'classic meets contemporary with an edge of sexiness' stijl en Pixie was helemaal blij met haar 'cheeky, fun and cool' T-shirt. De shirts brachten dan ook flink wat duiten op voor The Prince's Trust, dat zich met name inzet voor jongeren.
H&M en River Island spreken met deze betaalbare charity collecties natuurlijk een enorm breed publiek aan. Maar ook de luxe modehuizen zetten zich graag in voor hun medemens. Prada hield in 2008 een veiling, waarbij prototypen van de sprookjesachtige spring/summer 2008 show werden verkocht. De opbrengst ging naar het Italiaanse San Raffaele Foundation, dat medisch onderzoek en trainingen verricht. Naast Prada hebben we onder meer Marc Jacobs (T-shirts voor de gerijke rechten van homoseksuelen), Gucci (Tattoo Heart handtassen met Rihanna als gezicht), Givenchy (charity dinner in Cannes) en Alexander McQueen (shawl voor Breast Cancer Care) kunnen 'betrappen' op acties voor goede doelen. Het is in ieder geval niet zo dat hun welvarende klanten niks kunnen missen...
Links: een look uit de spring/summer 2008 collectie van Prada en rechts: Kanye West en Carine Roitfeld tijdens het charity feestje in Cannes.
Links: de Marc by Marc Jacobs tee voor gelijke rechten en rechts: Rihanna voor de Tattoo Heart collectie van Gucci.
Sommige modemerken zijn bijna een goed doel op zichzelf. Blake Mycoskie, de oprichter van Toms Shoes, kwam met het volgende, bijzondere idee: voor elk verkocht paar schoenen van het merk, krijgt een kansarm kind gratis eenzelfde paar aan zijn of haar voeten. Natuurlijk verdient 'ie flink aan de verkoop van de katoenen schoentjes -gespot aan de voeten van onder meer Scarlett Johansson, Agyness Deyn en Keira Knightley-, maar dat hij goed bezig is mag duidelijk zijn. Per seizoen zijn er steeds meer modellen, kleuren en printjes verkrijgbaar; je kunt ze onder meer bij Shopscene bestellen!
De Nederlandse mode-industrie mag uiteraard niet ontbreken in deze lijst met weldoeners. Het is allemaal niet zo groots als in bijvoorbeeld Amerika en Engeland, maar aan inzet en goede ideeën ontbreekt het in ieder geval niet. Slechts enkele voorbeelden uit een hele hoop mooie acties: de Bas Kosters x (Bugaboo)RED kinderwagens die voor Global Fund op Ebay werden geveild, Bridget Maasland die een t-shirt ontwierp voor Dutch Puppy en denim merk Lake Side dat broeken inzamelde voor de Nationale Kledingbank. Modeblad Glamour weet ook van wanten. Tijdens de tweede editie van het Detox Your Wardrobe event in 2010 werd met ingezamelde kledingstukken en geveilde designer items ruim €20,000,- opgehaald voor Orange Babies. Deze onafhankelijke stichting zet zich in voor moeders en kinderen met hiv of aids in Afrika.
TOMS shoes.
Prachtige initiatieven allemaal, die in de toekomst hopelijk nóg meer bewustzijn en opbrengsten voor goede doelen zullen genereren. Schaf jij een item eerder aan als je weet dat je er een goed doel mee steunt?
(Door: Joyce)