Zeg zigzag print en je zegt Missoni. Het van oorsprong Italiaanse modehuis vierde in 2003 haar gouden jubileum en het familiemerk is still going strong. Als liefhebbers van Missoni’s kleurrijke knitwear vertellen we je alles over dit bijzondere label!
Collecties voor zowel vrouwen, mannen als kinderen, een schoenen- en sportlijn, parfums, samenwerkingen met winkelketen Target en Bugaboo, een succesvolle home collection, hotels en high fashion campagnes geschoten door topfotograaf Juergen Teller: Missoni is lekker bezig. Het merk dat ooit begon als trainingspakken producent is inmiddels uitgegroeid tot een heus mode-imperium.
Missoni fall-winter 2011
Missoni spring-summer 2012
Ottavio 'Tai' Missoni is 27 als hij in 1948 wollen trainingspakken voor het Italiaanse Olympisch team ontwerpt. Een equipe waar hij in 1937 al eens zelf onderdeel van is, voor het onderdeel 400 meter hordelopen. Jawel, hij is dus ontwerper én topsporter. Een onweerstaanbare combinatie voor Rosita Jelmini, die hij ook tijdens de Olympische Spelen ontmoet. Vijf jaar nadat ze elkaar hebben gevonden, trouwen ze. Na hun newlywed periode gaan de tortelduifjes alweer snel aan de slag, want in datzelfde jaar ziet de eerste Missoni collectie het levenslicht.
Ottavio en Rosita Missoni, nog steeds gelukkig samen
Met fans als de invloedrijke journalist Anna Piaggi weten de Missoni's dat ze goed zitten. De verkoop van hun beprinte creaties loopt lekker en in 1967 mag het merk showen in het Pitti Palace in Florence, een hele eer. Niet alleen vanwege de kleding, maar ook dankzij de styling blijkt het achteraf een baanbrekende show te zijn. Rosita vraagt de modellen hun bh's uit te doen, omdat ze niet matchen met de outfits. Hierdoor heeft het nieuwsgierige modepubliek uitzicht op de tepels van de modellen, wat tot een outrage en dus aandacht van de pers oplevert. Lof van Diana Vreeland, in de sixties hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue, betekent alleen nog maar meer roem. De Neiman Marcus Fashion Award die het stel in 1973 ontvangt, is slechts één van de vele awards in een indrukwekkende prijzenkast.
Met name de olijke jurkjes van Missoni verkopen in de jaren '60 en '70 als een malle. Om de zijdezachte en vederlichte stoffen voor deze creaties te produceren maakt het stel gebruik van de 'Rachel' machine, die voor dat moment alleen voor het maken van shawls wordt gebruikt.
Links: sixties collectie van Missoni
Rechts: Missoni op de cover van de Britse Vogue in 1973
De jaren '80 vormen een relatief stabiele periode voor de Italiaanse ontwerpers. Het vestigen van hun merk- en familienaam is gelukt, dus gaat met name Tai steeds meer andere projecten op zich nemen naast het ontwerpen van 'gewone' kleding. Zo ontwerpt hij tapijten en kostuums voor het ballet. In 1980 opent het stel met gepaste trots de eerste Missoni boetiek in Parijs. Uiteraard is de vrolijke winkel versierd met wandtapijten van Ottavio's hand. Twee jaar later kunnen mensen zich niet alleen in Missoni kleden, maar er ook naar ruiken. Het eerste Missoni parfum is een feit.
In het decennia daarna is Rosita nog steeds harstikke blij met haar man, maar minder met haar werk. In 1997 houdt ze het ontwerpen voor gezien en mag dochter Angela zicht voortaan creative director van Missoni noemen. Haar damescollecties vallen meer dan in de smaak en ook de herencollecties -die tien jaar later volgen- verkopen goed. Mama Rosita is nu wel nog steeds verantwoordelijk voor de home collections.
Ottavio met één van zijn tapijten
En ja hoor, toen werd Missoni nóg succesvoller. Celebs worden maar al te graag in een zigzaggende trui van het merk gespot, onder meer Kate Moss is een 'Missoni gezicht' en ook gorgeous kleindochter Margherita gaat zich met het merk bemoeien. Tijdens feestjes (en daar bezoekt ze er veel van) is ze steevast in Missoni gestoken en ook voor campanges is ze te strikken. It's all in the family!
Een opvallende en ook de meest recente ontwikkeling rondom familia Missoni is de samenwerking met Target. Ondanks de wisselende kritieken zijn de meeste Missoni x Target items binnen 24 uur uitverkocht.
Kate Moss voor Missoni
Margherita in de Missoni x Target campagne
Hebberig geworden van al dit Missoni moois? Wij shopten twee originele items voor je bij Yoox!
Links: Missoni jurkje (€ 790,-)
Rechts: Missoni enkellaarsjes (€ 295,-)
Twee minder dure Missoni look-a-likes mogen natuurlijk ook niet ontbreken!
Links: wijde taillebroek met prints van Sessun, via We Like Fashion (€ 77,48)
Rechts: rode legging van Free People, via Asos (€ 75,66)
Ben jij ook zo'n liefhebber van de 'Missoni zigzag'?
(Door: Joyce)