Pardon, seks? Ja, want ook voor de mode-industrie geldt dat sex sells. Van Terry Richardson’s pikante celeb kiekjes tot weinig verhullende campagnes die zogenaamd spijkerbroeken of parfum moeten verkopen. Oh la la!
Naakt in de kunst is allesbehalve nieuw. Al eeuwenlang worden zowel mannen als vrouwen met de billen, borsten en wat eigenlijk niet bloot afgebeeld. Tegenwoordig kun je zelfs geen blad openslaan, reclameblok op TV uitzitten of film bekijken zonder het nodige (suggestieve) naakt. Ook in de fashion business gaat het wel eens meer over de wel erg gewaagde poses waarin modellen zich verkeren, dan de mooie kleedjes die ze dragen. We zien er meer van, en zijn het misschien ook juist daarom steeds meer gewend.
Campagne van Tom Ford
Duitse Vogue cover, geschoten door Mario Testino
Modefotografen die, nog voordat naakt 'gewoon' of een trend werd in de mode-industrie, met succes ontblote boezems en onbedekte billen fotografeerden zijn Helmut Newton, Ellen von Unwerth en Guy Bourdin. Eerstgenoemde meester van de fotografie was één van de eersten die pikate, semi-naakte plaatjes voor Vogue Paris mocht schieten. Hartstikke gewaagd, maar daarom niet minder geschikt voor high fashion magazines.
Sexy werk van Helmut Newton
Onder meer Tom Ford heeft zich vaak laten inspireren door gewaagd werk van Guy Bourdin
Kinky kiekje van Ellen von Unwerth
Nog steeds zijn Vogue Paris en Vogue Italia twee grote titels die erom bekend staan allesbehalve preuts te zijn. Ook Interview, i-D en V Magazine blozen niet bij het zien van een naakt topmodel meer of minder. Gezien de grote fetish trend voor dit najaar - die mede is te danken aan Louis Vuitton, Alexander McQueen en Thierry Mugler - beloven er nog veel meer kinky editorials en covers aan te komen!
Lara Stone voor Interview
Cover in dominatrix style van Citizen K, met Diane Kruger in Louis Vuitton fall-winter 2011
En hoe zouden we het over de combinatie seks, fotografie en mode kunnen hebben, zonder Terry Richardson te noemen? Met zijn cheeky foto's heeft hij zowel een grote schare fans, als veel tegenstanders van zijn werk om zich heen verzameld. Wat ons betreft mag 'ie af en toe best dimmen, maar vaak moeten we toch wel gniffelen om z'n meer gewaagde werk...
Sexy of niet bepaald smaakvol? Zowel onbekende modellen als bekende koppen gaan nét een stapje verder dan normaal tijdens een Richardson shoot
Een naughty randje aan een fashion editorial of campagne kunnen we wel waarderen, maar er zijn genoeg mensen die daar duidelijk anders over denken. Zo zijn er veel weinig verhullende modekiekjes geweest die werden verboden in landen als Engeland en Amerika. Misschien wel het beroemdste voorbeeld hiervan is de Opium campagne van Yves Saint Laurent, met een weelderige Sophie Dahl in de hoofdrol. Schande werd er van gesproken, maar wij vinden het nog steeds een prachtig beeld.
Andere merken die weten hoe het is om op de vingers te worden getikt, zijn onder andere Diesel, Calvin Klein en Dolce & Gabbana. Campagnes van hen met net niet seksende modellen werden zonder pardon de prullenbak in gemikt.
Sophie Dahl voor Opium van Yves Saint Laurent
Wat betreft naakt of seks in de mode is er eigenlijk maar één ding dat we simpelweg niet oké vinden (al gaat onze voorkeur uit naar functioneel naakt boven bloot om het bloot): te jonge modellen in wel heel erg gewaagde poses en/of outfits. Onlangs werd nog de Oh, Lola! campagne van Marc Jacobs met actrice Dakota Fanning verboden in Engeland. Dit vanwege de positionering van de parfumfles op Dakota's schoot, in combinatie met haar jeugdige verschijning. Terecht? Dat valt te betwisten, maar dat dit soort dingen in de gaten worden gehouden is een goed teken.
De gewraakte Marc Jacobs campagne met de 17-jarige Dakota Fanning
Natalia Vodianova als moderne Lolita door Terry Richardson
Wat vind jij van seks in de mode?
(Door: Joyce)