Sonia Rykiel bracht comfy, vrolijke kleding in tijden van strikte, stijve mode en ruilde depressief kijkende modellen in voor schaterlachende meiden op de catwalk. What's not to love? Wij vertellen je alles over deze inspirerende designer!
Weetje: In de modewereld is één van Sonia's bijnamen 'la rousse', vanwege haar opvallende haarkleur.
Party time met Sonia Rykiel
De modeontwerpster met het voor haar zo kenmerkende, vuurrode haar komt op 25 mei 1930 ter wereld in fashion capital Parijs. Al op 17-jarige leeftijd is de Française hier werkzaam bij een textielwinkel als styliste. Getrouwd met de eigenaar van een luxe boetiek, krijgt ze al snel steeds meer kennis mee over kleding en trends.
Als Sonia zwanger is van haar eerste kindje, kan ze geen zachte en comfortabele zwangerschapsjurken en sweaters vinden en besluit ze die kleding zelf te gaan ontwerpen. Een dame met initiatief dus! Onder het label Laura (waarvan haar man de eigenaar is), introduceert Rykiel haar eigen eerste lijn van gebreide kleding. De Poor Boy Sweater uit deze lijn komt op de cover van Elle te staan, wat een gigantische carrière boost betekent. De kleding wordt zó populair, dat ze in 1968 besluit een eigen kledinglijn te beginnen: Sonia Rykiel CDM.
Rykiel in haar earlier days
Al snel volgt een boetiek in hometown Parijs, waar ze alleen haar eigen comfy kleding verkoopt. Haar designs gaan in tegen de modenorm van de jaren '50, waarbij geldt dat alles stijf en recht moet zijn. De flatteuze kledingstukken van Rykiel benadrukken juist het silhouet van het vrouwelijk lichaam en staan voor de bevrijding voor veel vrouwen (in ieder geval wat betreft hun kledingkast). Curves galore! De designer zien dat gebreide truien en jurken comfortabel én sexy kunnen zijn. Vooral haar – veelal gestreepte – sweaters worden een groot succes.
De populaire streepjes sweaters van Rykiel
Later komt Rykiel met nog meer manieren om haar klanten zich uniek te laten voelen: ze ontwerpt reversible items, zet woorden op sweaters en naait grote strassstenen op lange truien. Slim als ze is, ziet ze in dat er voor een mode-imperium meer nodig is dan 'alleen' een ready-to-wear lijn. Cosmetica, kinder- en herenkleding, damesschoenen, lingerie, accessoires en zelfs boeken volgen.
Weetje: In 1970 roept de belangrijkste modekrant van dat moment, Women's Wear Daily, Rykiel uit tot de 'Queen of the Knits'. Niet gek voor iemand die nooit heeft leren breien...
Sonia Rykiel fall-winter 2011/2012
Sonia Rykiel spring-summer 2012
De té schattige pom pom haarband uit de fall-winter 2010/2011 collectie was een grote streetstyle hit
Sonia Rykiel's shows staan erom bekend een waar feestje te zijn, met vrolijke fashion en lachende modellen. Maar het grootste modefestijn is toch wel de viering van haar 40e jubileum. Op 1 oktober 2008 wordt het trouwe publiek weer verwend met een grootschalige modeshow. Dan komt Sonia's dochter Nathalie (directeur en mede-ontwerpster van het bedrijf) met een grote verrassing: dertig grote ontwerpers - onder anderen Jean-Paul Gaultier en Giorgio Armani - hebben allemaal een outfit ontworpen, geïnspireerd door Rykiel's happy esthetiek.
Ook de samenwerking met H&M was een heus modefestijn, met een complete parade. De lingerie vliegt bovendien de winkels uit. And she is still going strong!
Sonia Rykiel met dochter Nathalie
De grote Sonia Rykiel x H&M parade
Wat vind jij van Sonia Rykiel's vrolijke fashion?
(Door: Joyce)