Mode en politiek, het is niet een voor de hand liggende combi. Toch zijn er veel open minded bladen, merken en fashion icons die zich met alle liefde inzetten voor de gelijke rechten van homo's, biseksuelen en lesbiennes.Wij zetten tien 'yay for the gay' momenten uit de modegeschiedenis voor je op een rij!
Met de campagne 'Where do you stand?' stelde designer Kenneth Cole enkele sociale kwesties aan de kaak. Het doel van dit initiatief was om een dialoog onder modeliefhebbers te starten over heikele punten als oorlog, vrouwenrechten, wapens én marriage equality. Always a good thing, vinden wij.
Abercrombie & Fitch trekt regelmatig de aandacht met zijn homo-erotische campagnes. In A&F's nieuwste campagnevideo 'Wrestling' zijn mannelijke modellen te zien die met elkaar worstelen en zoenen in een buitendouche. Da's pas steamy!
Toen Urban Outfitters onlangs een nieuwe catalogus uitbracht, waren de rapen binnen de kortste keren gaar. Het 'probleem'? De cover laat twee jonge vrouwen zien die elkaar omhelzen en een zoen op de mond geven. Een groep conservatieve moeders uit Amerika, One Million Moms, riep iedereen direct op om het modemerk te boycotten. Wij zeggen: props voor het ruim(er)denkende Urban Outfitters!
In de gewaagde 'Share the love' campagne van Giorgio Armani zien we zowel een heteroseksueel als homoseksueel en lesbisch koppel voorbij komen. Dit allemaal om Valentijnsdag te vieren. Opnieuw waren de One Million Moms op z'n zachtst gezegd niet in hun nopjes over de beelden. Maar ach, we zouden er meer van opkijken als ze iets wél eens oké vonden...
Af en toe spotten ook een gay-ish editorial in een toonaangevend modeblad, zoals deze shoot uit Dazed & Confused.
Lady Gaga zegt niet alleen met liedjes als 'Born this way' dat ze van ie-de-reen houdt, "no matter gay, straight or bi, lesbian, transgendered life ". De excentrieke popprinses heeft al meerdere malen toespraken gehouden en zelfs meegelopen in protestmarsen om te pleiten voor gelijke behandeling van ieder mens.
Sexy foto's schieten is toch wel wat modefotograaf Terry Richardson het liefst doet. Deze kiek uit de SS12 campagne van Blue Man, met twee schaars geklede en innig zoenende heren op het strand, is dus niets anders dan business as usual voor mister Richardson.
Marc Jacobs heeft zijn ongenoegen over ongelijkheid in de Verenigde Staten al op verschillende manieren geuit, onder meer door onderstaand T-shirt te ontwerpen. Op de Human Rights Campaign tee is een lesbisch koppel te zien, vergezeld door de tekst: "I pay my taxes. I want my rights." De tekst slaat op het feit dat same-sex couples veelal niet mogen trouwen en daardoor onder meer belastingvoordelen mislopen.
Anna Wintour, de editor-in-chief van de Amerikaanse Vogue, zet zich ook regelmatig in voor gay America. Zo nam ze eens een filmpje op voor HRC, waarin ze kort maar krachtig vertelt dat het eigenlijk belachelijk is dat niet iedereen kan trouwen met de persoon van wie hij of zij houdt. Vanwege haar invloedrijke support kreeg het ijskonijn met het kleine hartje begin dit jaar de Ally for Equality award!
In 2011 werd in New York dan eindelijk het homohuwelijk gelegaliseerd. Een hele bups fashion people - waaronder Michael Kors en schoenenontwerper Brian Atwood (hieronder afgebeeld) - wilde niet meer langer wachten en stapte linea recta het huwelijksbootje in.
Wat vind jij van de hele discussie rondom homoseksualiteit in de fashion business?
Heb je na het lezen van dit artikel zin gekregen in nog meer modische lijstjes? Check dan zeker ook onderstaande artikelen uit onze '10x' rubriek!
- 10x ontdekkingsverhalen van topmodellen
- 10x vreemdste trends uit de geschiedenis
- 10x tatoeages van fashion people
(Door: Joyce)