Bekijk de foto’s van een internationaal modefeestje en de kans is groot dat een merendeel van de celebs op Louboutins over de rode loper dribbelt. And we don’t blame them, want de shoes met de rode zool zijn hartstikke fabulous. Wij vertellen je alles over het brein achter dit sexy schoeisel!
Weetje: Christian Louboutin is niet zo van de gewone hobby's. In zijn vrije tijd hangt hij namelijk het liefst aan een trapeze!
Christian Louboutin en zijn 'in your face' designs
Schoenengrootheid Christian Louboutin (1963) groeit op in Parijs met drie zussen om zich heen. Twee factoren die er misschien wel voor hebben gezorgd dat hij uiteindelijk de fashion business in is gerold. Toch duurt het nog even voordat monsieur Louboutin serieus aan het schetsen geraakt.
Aan het begin van z'n tienerjaren is hij blijkbaar letterlijk een enfant terrible, want hij wordt maar liefst drie keer van school gestuurd en loopt op een gegeven moment zelfs weg van huis. Op twaalfjarige leeftijd verlaat hij definitief zijn ouderlijk huis om bij een vriend te gaan wonen.
Vogue
Jak & Jil
We Heart It
Wanneer het eigenlijk de bedoeling is dat tiener Louboutin met z'n neus in de studieboeken zit, tekent hij liever schoenen. Zijn fascinatie voor schoeisel begint naar eigen zeggen als hij in 1976 het Musée national des Arts d’Afrique et d’Océanie bezoekt. Een bordje uit de tentoonstelling geeft aan dat vrouwen niet gebouwen in mogen lopen op scherpe stiletto's, omdat men bang is dat deze de houten vloeren zullen beschadigen. Hierover zegt Louboutin later: "I wanted to defy that. I wanted something that broke rules and made women feel confident and empowered."
Ondertussen is hij nog steeds de wild boy van een paar jaar eerder. Hij kleedt zich als een punker en feest erop los. Zijn eerste 'echte' baan krijgt hij bij Folies Bergères, een inmiddels wereldberoemd theater, waar hij de entertainers backstage assisteert. Nog steeds vormen showgirls ("Apart from feathers, there is nothing elso to the outfit than their shoes.") en theaters een belangrijke inspiratiebron voor de shoe genius.
We Heart It
Na enkele grote reizen en vervolgens het nodige rondleuren met zijn portfolio in Parijs mag hij aan de slag voor Charles Jourdan. Deze designer is in die tijd onder meer verantwoordelijk voor Dior's schoenen! Na een volgende stage bij Roger Vivier, is hij freelance designer voor onder andere Chanel en Yves Saint Laurent.
In 1991 is het schoenenmerk Christian Louboutin en ook meteen zijn eerste salon een feit. Op de opening van zijn first store komen wereldberoemde dames als Prinses Caroline van Monaco en Inès de la Fressange af. Meer bekende klanten, waaronder Diane von Furstenberg en Catherine Deneuve, volgen vervolgens al snel. En dan hebben we het nog niet eens over Jennifer Lopez, Sarah Jessica Parker, Beyoncé, Daphne Guinness en Lady Gaga. Tja, welke vrouwelijke celeb is eigenlijk géén fan van Louboutin?
Lady Gaga, Daphne Guinness, Halle Berry en Jennifer Lopez op hun Louboutins
Dita von Teese en Christian Louboutin himself checken nog even of de muiltjes er wel puntgaaf uitzien
Rihanna, Leighton Meester en Gwyneth Paltrow op extravagante Louboutins
Blake Lively houdt van Louboutin, Louboutin houdt van Blake Lively
Vrijwel direct na het opzetten van z'n eigen brand krijgen Louboutins creaties hun beroemde, rode zool. De ontwerper vindt dat er iets ontbreekt aan zijn ontwerpen en hij vraagt om de rode nagellak van zijn assistent. Hiermee kleurt hij de zwarte zolen in et voilà! Volgens Louboutin is de kenmerkende onderkant van zijn ontwerpen niet alleen onweerstaanbaar voor vrouwen: "Men are like bulls, they cannot resist the red sole."
In 2011 klaagt Louboutin modehuis Yves Saint Laurent aan vanwege trademark infringement, oftewel het onrechtmatig kopiëren van zijn handelsmerk. Hij meent dat de rode zool alleen aan hém toebehoort en dat YSL 1 miljoen dollar op moet hoesten. Helaas voor de Fransman krijgt hij niet gelijk: de rechter vindt dat een kleur wettelijk niet als trademark kan gelden.
We Heart It
Verloren rechtszaak of niet, Louboutin is succesvoller than ever. Hij verkoopt zijn schoenenmoois in 42 boetieks wereldwijd en er gaan jaarlijks zo'n 600.000 paar schoenen de toonbank over. Zijn twintigjarig jubileum in 2011 is dan ook niet overgeslagen: zo zijn er grootse feesten georganiseerd, heeft hij zijn twintig toppers opnieuw uitgebracht als capsule collectie en dit jaar is er een gigantisch retroperspectief in het Londense Design Museum te bewonderen. High heels galore!
Christian Louboutin voor Mary Katrantzou spring-summer 2012
Fall 2010 campagne
Zou jij bereid zijn een flinke tijd te sparen voor een paar Louboutins?
(Door: Joyce)