´s Werelds grootste expositie van bijzondere sportschoenen, SneakerPimps, is op wereld-tournee. Het sneakercircus bezocht op 4 en 5 juni de Belgische modestad Antwerpen. Fashionscene was erbij en kreeg de kans om de man achter SneakerPimps, de 23-jarige Peter Fahey, het hemd van het lijf te vragen over zijn verslaving. Hieronder alle antwoorden op die brandende sneakervragen.
Deel jouw eerste SneakerPimps moment met ons. Op welke leeftijd begon jouw grote liefde voor sneakers?
Dat begon ongeveer tien jaar geleden, toen ik voor het eerst een skateboard oppakte. Als rider verslijt je schoenen in no time, dus mijn collectie skatesneakers breidde zich snel uit. Op een gegeven moment lette ik op de details van elk model die ik mooi vond. Ik probeerde bij te houden waar bepaalde merken zich mee bezig hielden en wat voor modellen er op de markt kwamen. Mijn interesse werd steeds breder en ik hield naast de skatemerken ook andere labels in de gaten, zoals Nike en Puma.
Hoe cliché het ook klinkt, de derde plaats is voor de Nike Dunk. De lage modellen met een zwarte kleur vind ik mooi, maar ik ben niet kieskeurig als het om de Nike Dunk gaat.
De Adidas Superstar komt op de tweede plek. Eigenlijk verdient elke Superstar een nummer twee positie op mijn lijst, maar als ik er echt eentje moet kiezen ga ik voor een paar dat ik twee jaar geleden kocht in LA: een half hoog model, zwart/goud met veters en klittenband er omheen.
Op nummer 1 staat bij mij de Es - Eric Coster. Het is geen limited edition model, je kunt het nog steeds kopen in diverse winkels. Het bijzondere is de combinatie van de kleuren en de vorm. Bovendien zitten ze erg lekker.
Ik heb tot nu toe nog geen belachelijk hoge bedragen betaald voor een paar sneakers, maar ik heb een nieuwe missie! Vier dagen geleden zag ik op eBay de Adidas Superstar gesigneerd en bewerkt door de Beastie Boys, voor 2000 US dollars. Het is het enige paar ter wereld en de Beastie Boys is mijn favoriete band. Die moet ik dus hebben!
Beschrijf een paar sneakers dat overeenkomt met jouw persoonlijkheid.
Sneakers die een muziekgenre vertegenwoordigen passen denk ik het beste bij mij. Bijvoorbeeld de zwart/witte Adidas Superstar die uit is gebracht ter nagedachtenis aan de overleden Jam Master J. Het staat voor de hiphop cultuur en de geschiedenis ervan. Ik houd van muziek, dus elk ontwerp met een link naar de muziekwereld heeft voor mij een speciale waarde. Om dan ook even terug te komen op de Adidas Superstar van de Beastie Boys. Hun muziek en de manier waarop hun carrière verloopt is iets waar ik mezelf ook in kan vinden. Die jongens hebben altijd gedaan wat zij zelf willen en op hun eigen manier. Ik werk ook volgens mijn eigen ideeën en bedenk zelf hoe ik iets wil overbrengen op het publiek, terwijl er heel veel mensen in mijn omgeving zijn die het liever anders hadden gezien.
Uit hoeveel paar sneakers bestaat jouw persoonlijke collectie?
Ik sta nog regelmatig op een skateboard en ben niet erg zuinig met mijn sneakers. Als ze beschadigen en slijten gaan ze daarna gewoon de prullenbak in. Toch zijn bijna alle sneakers op deze expositie van mij, zo’n 700 paar. Daarnaast heb ik overal schoenen staan bij vrienden. Ik houd geen lijstje bij, dus wanneer ik bij één van hen langs ga word ik vaak verrast met schoenen die ik eigenlijk al was vergeten. Alles bij elkaar opgeteld bezit ik ongeveer 800 paar sneaks.
Dat is moeilijk te zeggen. Ik draag bijna iedere dag een ander model.
In LA rondde ik net een ander event af toen ik op het idee kwam. Eenmaal terug in Sydney heb ik mijn vrienden benaderd om een paar sneakers te customizen. Ik wilde een eenvoudige show opzetten, zonder teveel gedoe. Het verliep erg goed en ik kreeg veel enthousiaste reacties. De combinatie van al die sneakers en de positieve energie er omheen gaf mij het duwtje in de rug om het hetzelfde te doen in Melbourne. Dat was niet gemakkelijk zonder sponsors, maar ik wilde niet dat de bezoekers voor de entree moesten betalen. Na het eerste jaar kreeg ik toch steun van sponsors en kon ik de grens over.
In eerste instantie had ik een hele andere aanpak voor ogen. Parijs, Londen en Amsterdam stonden wel op de agenda, alleen trokken de sponsors zich op het laatste moment terug. Antwerpen was qua sponsors en locatie wel al helemaal rond dus dat kon gewoon doorgaan.
Je bent inmiddels een echte globetrotter. Wat zijn de meest opvallende verschillen met het publiek hier in Antwerpen en dat in de andere bezochte werelddelen?
De bezoekers in Antwerpen zijn een stuk ouder en niet perse allemaal sneakerfreaks. Het ModeMuseum trekt sowieso een gevarieerd publiek. In China was dat wel anders. Daar heb ik bijvoorbeeld heel veel handtekeningen uitgedeeld aan kinderen en stond ik in een truck vol met magazines. Daar ben ik een soort sneakercelebrity, terwijl ik maar een show organiseer!
Los Angeles is de eerstvolgende bestemming. Daarna gaan we langs acht steden in Amerika en drie in Canada. Vervolgens wil ik steden bezoeken in landen als Brazilië, Mexico en Vietnam. Indonesië staat ook op de planning. Dan zijn we weer een jaartje verder en is Europa opnieuw aan de beurt met natuurlijk Amsterdam en andere steden in de planning.
De artiesten die hebben meegewerkt krijgen de optie om de sneakers terug te nemen of te doneren aan een goed doel naar eigen keuze. Ik wil het liefst een grote veiling organiseren en de gehele opbrengst verdelen onder de verschillenden liefdadigheidsprojecten.