Fashion

Guess: Faces to Watch

Afgelopen maand was Ann Marie Santo, de International Marketing Director van Guess Watches in Nederland. Tijd voor een klein one-on-one gesprek!

1) Sinds 1981 is Guess actief op het fashion front. Op welke manier blijft het label up-to-date met alle snelle veranderingen op de modemarkt?

“Guess en Guess Watches zijn constant bezig om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden op het gebied van de laatste trends in accessoires. Op deze manier behoudt Guess de positie als internationale marktleider. Guess hecht veel waarde aan het leveren van producten met hoge kwaliteit, die gelijkwaardig zijn aan het label en het bijbehorende imago.”

2) Welke 3 woorden beschrijven Guess het beste?

“Jong. Sexy. Avontuurlijk.”

3) Waar zie je Guess over 25 jaar?

“Ik zie Guess en Guess Watches nog steeds aan top van de lijst, een label die bekend staat om haar innovaties in design en beeld.”

Guess girl: Marvy Rieder4) Op dit moment is de Faces to Watch campagne aan de gang. Wat is het idee achter de wereldwijde modellenjacht?

“Twee jaar geleden was Timeless Beauty (FIY: Marvy Rieder was het gezicht), voorganger van Faces to Watch, een enorm succes. Het voelde goed om een opvolger te introduceren, maar dan met een marketing twist. We hebben het groter aangepakt door fashion, muziek en technologie er meer in te betrekken, aangezien deze elementen deel uitmaken van het leven van de Guess klant. We willen ons ook meer focussen op de mannelijke consument om het mannelijke beeld van het merk een boost te geven en de verkoopcijfers in die hoek te verhogen.”

5) Ondervind je veel verschillen tussen de reacties op de modellenjacht bij Timeless Beauty van twee jaar geleden en die van Faces to Watch anno 2006?

“Faces to Watch is groter aangepakt. Deze modellenjacht wordt ondersteund door een uitgebreide mediapromotie in de muziekhoek, op internet, radio en tv en bij speciale evenementen. Het doel is om via deze wegen én door het aanbieden van eyecatching horloges de promotie zoveel mogelijk exposure te geven.

De reacties op Faces to Watch zijn beter dan we hadden durven hopen. Vergeleken met twee jaar geleden hebben we drie keer zoveel aanmeldingen gekregen, in eenderde van de promotietijd. We zien erg grote toenames in de verkoop van de horloges die in campagnes rondom de Faces to Watch zijn ingezet. Bovendien merken we het effect van de ‘virus/ mond tot mond’ marketing van de lancering van facestowatch.com. In twee maanden tijd zijn er meer dan een miljoen page views geteld.”

6) Guess staat voor sexy campagnes. Claudia Schiffer, Anna Nicole Smith en Adriana Lima zijn slechts een paar van de vele modellen die voor Guess hebben geposeerd. Wat maakt iemand tot een Guess model?

“Laatst werd aan Paul Marciano (een van de oprichters van Guess, red.) in een interview precies dezelfde vraag gesteld. Hij antwoordde hierop: ‘Er is niet een bepaalde formule – ik kies de modellen op gevoel. De modellen moeten leuk zijn, slim en natuurlijk sexy. Daarbij is een goede persoonlijkheid heel belangrijk. Fotoshoots betekenen hard werken en de modellen maken lange dagen, ze staan vaak voor zonsopgang op. Een energieke uistraling en positieve houding vertalen zich naar de foto’s en daarmee kun je een campagne creëren die de zorgeloze, avontuurlijke instelling van Guess uitstraalt waar het merk bekend om staat’.”

G-Idol model7) Kun je een tipje van de sluier oplichten wat betreft de komende Faces to Watch fotoshoot? Wat kunnen we verwachten?

“De Faces to Watch promotie zal in april 2007 tijdens de Basel Horloges & Sieraden show haar hoogtepunt bereiken wanneer er 1 man en 1 vrouw worden gekozen tot de nieuwe gezichten van Guess Watches. Deze man en vrouw zullen in de campagne verschijnen van Guess Watch herfst 2007, met advertenties in wereldwijde versies van Elle en andere modebladen. Ook zijn zij te zien in de Guess Watch brochure en zullen zij gebruikt worden voor de instore marketing en presentaties in 20.000 winkels verspreid over 70 landen. Deze advertentiecampagne zal de belangrijkste eigenschappen van Guess Watch (jong, sexy en avontuurlijk) benadrukken.”

8) Je werkt al een tijdje voor Guess. Wat kun je zeggen over de modellen van 15 jaar geleden vergeleken met die van vandaag de dag?

“Je kunt nog steeds het consistente zien in de look die door de jaren heen in de campagnes naar voren komt en de modellen die elk seizoen het gezicht van het merk worden. Paul Marciano zei ooit ‘Een Guess meisje heeft iets extra speciaals… Het toekomstbeeld van de vrouw zal waarschijnlijk worden zoals het Guess meisje vandaag is. Ze is typisch een meisje die altijd een stapje vooruit in de tijd is’.”

9) Heb je nog advies voor (Guess) modellen in spe?

“Guess staat bekend om het ontdekken van fris talent en heeft de carrière van veel huidige topmodellen in het zadel geholpen. Paul Marciano zoekt naar het natuurlijke en de sexy uitstraling in modellen. Mijn advies is om goed in je vel te zitten én je op je gemak te voelen voor de camera. Het is ook belangrijk om als model altijd een positieve houding aan te nemen en een energieke instelling te hebben. Dit wordt allemaal vastgelegd in een advertentiecampagne.”

Deel dit artikel
Back to top