Peder Børresen komt uit de Noorse modehoek. Hij is medeoprichter van Moods of Norway, een upcoming kledinglabel. In minder dan drie jaar tijd hebben ze hun Noorse modebuien verspreid over hun eigen Scandinavische playground, maar ook over Japan en Amerika.
1) Moods of Norway is je modekind, samen met medeoprichter Simen Staalnacke. Wat is het verhaal achter het label?
"Het was tijdens een van die vage momenten na een afterparty in Hawaii. Good times. Good times."
2) Kies 3 woorden om Moods of Norway te beschrijven?
"Moods of Norway."
3) Veel van jullie ontwerpen zijn erg in-your-face. Jullie maken veel gebruik van opvallende kleuren en prints. Beschrijf de huisstijl van Moods of Norway.
"Onze fashionstyle bestaat uit kleding voor de internationale ladies’ man en vrouw. Het is een stijl die gepast is voor een avondje cocktail swingin’ eindigend met die laatste slow jam om 03.00 uur ’s nachts. We combineren luxe stoffen met superduper coole designs zodat elk item een extravagante outfit is voor echte players. Fitted, fel, kleurrijk net als een zakje Skittles tijdens een zonnige dag."
4) Waar haal je inspiratie vandaan?
"Uit alles wat ongelofelijk en belachelijk hot is op dit moment."
5) Moods of Norway is zowel voor mannen als vrouwen. Het mannendeel bestaat uit een casual, street en cocktaillijn, het vrouwengedeelte heeft alleen een casual collectie. Voor welke lijn vind je het leukst om te ontwerpen?
"Alle lijnen hebben hun leuke kanten. De cocktail collectie is wel het meest ingewikkeld om neer te zetten."
6) Vanuit een designer’s point of view, wat is volgens jou de next big thing (trends, geen zelfpromo) in modeland Scandinavië?
"Onze nieuwe eyewear lijn (Peder luistert niet graag naar Fashionscene, red.)."
7) Grotendeels vind je jullie verkooppunten in Scandinavië en Amerika. Ontdek je veel verschillen in het koopgedrag van de klant per continent?
"Niet echt. De cocktail swinger is overal hetzelfde."
8) Afgelopen september hebben we jullie ontmoet tijdens het Canon event in Londen. Jullie hebben ook een bijdrage geleverd aan The Other Side of Fashion, het eenmalige charity magazine van Canon. Hoe zijn jullie in het bed van Anna Nicole Smith beland!?
"Korte versie: onze US distributeur had haar huis verhuurd aan ons ‘Nords’. Het was een ‘surreal, but nice’ ervaring."
9) Wie heb je nog op je lijstje staan waarmee je graag een project zou willen doen?
"Darth Vader. Roze is het nieuwe zwart, iemand moet het hem echt even vertellen."
10) Nederland is nog Moods of Norway-loos. Enige plannen om daar verandering in te brengen?
"Jullie zijn absoluut niet Moods of Norway-loos. We verkopen onze collectie in 1 winkel om die belachelijke exclusiviteit te behouden. Ons one-and-only verkooppunt is Martin Putz in Utrecht, hij is onze homie in Nederland. God bless."