Paul Smith is leuk! Hij is sympathiek, grappig en down to earth. Althans, zo kwam hij over tijdens de persconferentie. Met een watertje in zijn hand (‘Evian of course’)nam hij plaats in een groot leren fauteuil om de internationale pers te woord te staan. Paul: ‘Wow! Een hele persconferentie en dat alleen voor een watertje!?’ De zaal lachte en de toon was direct gezet.
Q: Waarom heb je ja gezegd tegen Evian?
A: Ik word vaak gevraagd voor dit soort samenwerkingen. Meestal wijs ik deze af. Het is voor mij geen geld- of egokwestie. Ik doe iets alleen omdat ik het leuk vind en er een bepaald gevoel bij heb. Bij zoiets eerlijks als water heb ik dat wel. Daarbij drink ik ook al jarenlang Evian, dus ik zei onmiddellijk ja. Ook vind ik het leuk om met glas te werken. Ik heb dit ook al gedaan voor mijn eigen parfum. Met glas iets creëren is heel anders dan met stof. Daar zet je een schaar in en een half uur later heb je een kledingstuk. Glas is veel bewerkelijker. A: Als dertienjarig jongetje wilde ik heel graag profwielrenner worden. Ik keek altijd naar de Tour de France en zag dat één van de fietsers een afbeelding van een Evian flesje op zijn shirt had staan. Ik kende het toen nog niet, maar vond het een tijdje later opeens in de buurtwinkel bij ons op de hoek. Ik bewaarde al mijn geld en kocht zo’n flesje Evian. Dat was voor mij een link met de Tour de France. Vandaag de dag drink ik het nog steeds. A: Nee, het was wonderbaarlijk genoeg heel simpel. Het zijn ook eigenlijk alleen maar een paar streepjes op een fles. Normaal ben ik van de verticale strepen, nu dacht ik; laat ik ze eens horizontaal plaatsen, haha. Nee, als je jezelf en je stijl kent is het vrij gemakkelijk. Ik houd van optimisme, kleur en een subtiele benadering. Vandaar. Tot slot nog een mooie quote van Paul: ‘Mijn doel was om een fles te ontwerpen die je wilt stelen. Net als je in Parijs vroeger altijd een asbak wilde meenemen uit de kroeg.’ Gelukkig hoefden wij geen fles te jatten, maar kregen we er gewoon eentje mee naar huis. De feestelijke fles zal vanaf oktober te koop zijn in de supermarkt en drukt vooral de levensvreugde van de ontwerper uit. De beroemde streepjes in verschillende kleurtjes zijn al jaren het handelsmerk van het label. (Marieke)Q: Wat heb jij met Evian?
Q Was het moeilijk om een ontwerp te verzinnen?