Het Amsterdamse modepubliek maakte gisteren kennis met een nieuw concept: de modecollectie THE RED RAIL. Omdat de betrokken ontwerpers bloeddonatie onder jongeren willen stimuleren, is de collectie niet te betalen met geld, maar wel met bloed! Bloed en mode lijkt een vreemde combinatie, maar het eindresultaat was een stuk minder luguber dan je zou denken.
Topdesigner Claes Iversen en Angelika Groenendijk-Wasylewski van Young Designers United kozen hoogstpersoonlijk achttien veelbelovende ontwerpers voor het project uit. Deze jonge designers ontwierpen de collectie met als thema 'the act of giving'.
De red rail, oftewel de rode lijn, kreeg tijdens de show vorm door een rode laser die de modellen 'doorboorde'. Door de dreunende muziek heen was het verhaal te horen van een leukemiepatiënt die dankzij bloedtransfusies nog in leven is. Een collectie met een maatschappelijke boodschap indeed.
De samenhang van de collectie werd gevormd door het comfort (een veel terugkerend thema tijdens deze AIFW), de soepelheid en het kleurgebruik van de kledingstukken: rood, zalmroze, wit en blauw. Sommige designers namen het bloeddonatie-thema erg letterlijk, wat in het geval van onderstaande shirtdress met print goed uitviel. Bretels in de vorm van slangetjes lagen er wel erg dik bovenop.
(Foto's: Peter Stigter)
Om tijdens deze fashion week echt op te vallen moest de collectie het nu vooral van het concept hebben, maar mochten er meerdere edities volgen is er zeker potentie. Voor sommige comfy broeken, tops en jurkjes zouden wij in ieder geval wel een liter bloed willen tappen.
Voor meer informatie over de collectie bezoek je de website en check voor beelden van de gehele collectie de picture gallery
(Joyce)