Maak kennis met de experimentele en architectonische ontwerpen van Winde Rienstra. Een fascinerende ontwerpster die door middel van ruimtelijke ontwerpen de energie die een persoon met zich meedraagt probeert te visualiseren. Fashionscene's Danique sprak met de ontwerpster over haar unieke doch expressieve stijl, fascinatie voor 3D en nog veel meer!
Winde timmert momenteel hard aan de weg om een wereldbekende ontwerpster te worden! Zo heeft ze vorig jaar deelgenomen aan de Green Fashion Compitition -waar ze de finale heeft behaald- en had ze tijdens de Amsterdam International Fashion Week haar eigen show. Telkens weer krijgt ze het voor elkaar je met haar collective mee te nemen in haar wereld: een grafische wereld waarin materialen als touw en hout omgevormd zijn tot volumineuze ontwerpen. Creaties die je bij blijven en waar je u tegen zegt!
Als jong meisje was Winde al zeker van haar zaak: modeontwerpster worden! ‘Laatst vond ik in een doos een briefje van school. Hierop had ik geschreven dat ik modeontwerpster wilde worden, ik was toen 12. Maar wat mij echt is bijgebleven is dat ik in 2003 op Oerol de voorstelling “Eclipse” van the Lunatics zag en toen wist ik zeker dat ik modeontwerperster wilde worden. Die voorstelling heeft mij echt heel erg geinspireerd!’
De ontwerpen van Winde worden veelal omschreven als “architecture meets fashion”. Niet geheel verrassend dat zij zich -gezien haar ontwerpen- hier volledig op aansluit: ‘De omschrijving “architecture meets fashion” slaat volgens mij wel de spijker op de kop voor de collectie die ik op AIFW heb laten zien. Ik laat mij graag inspireren door architectuur, omdat het mij een andere kijk op mode kan geven.’ Naast architectuur haalt ze haar inspiratie ook uit de natuur en kunst. ‘Eigenlijk kan het van alles zijn, ik merk wel dat ik vaak gefascineerd raak door kleine details, die ik dan bijvoorbeeld uitvergroot in mijn ontwerpen.’
De ruimtelijke ontwerpen zijn een mix van kleding en architectonische objecten. Maar waar komt toch die fascinatie voor 3D vandaan? ‘Ik vind diepte en gelaagdheid fascinerend om naar te kijken, het maakt een ontwerp aantrekkelijk voor mij. Door de 3D structuren biedt het ontwerp van elke kant een ander boeiend perspectief.’
De jonge ontwerpster heeft bij verschillende grote namen stage gelopen en ervaring opgedaan. Noem Iris van Herpen en Alexander van Slobbe, designers die bij menig van ons wel bekend in de oren klinken. Deze inspirerende stages hebben ook bijgedragen aan haar persoonlijke stijl: ‘Mijn stage bij Alexander van Slobbe heeft mij geleerd om aandacht te besteden aan de details en veel handwerk te gebruiken. Verder vond ik het ook interessant om te zien hoe eenvoudig een ontwerp kan zijn, maar er toch heel sophisticated/stijlvol uit kan zien. Bij Iris van Herpen heb ik uitgebreid geleerd om met leer te werken, het is een heel veelzijdig materiaal. Ik vond het zeer inspirerend om met Iris te werken, vooral om te zien hoe zij dingen aanpakt en haar label opgezet heeft.’
Net zoals bij menig ander ontwerper, is ook bij Winde duurzaam ontwerpen erg belangrijk aangezien ze met het ‘slow fashion’ concept werkt. ‘Wat duurzaamheid betreft doe ik mijn best om zoveel mogelijk duurzame materialen, bijvoorbeeld ecologische stoffen en garen, te vinden. Handwerk en duurzaamheid hebben mij altijd al geïntrigeerd. Ik vind het belangrijk om veel aandacht en handwerk in een product te steken, waardoor elk stuk uniek is. Op dit moment ben ik bezig met een nieuw project over handwerktechnieken, daar wil ik mij nu nog meer in gaan verdiepen. Ik zou het zonde vinden als handwerktechnieken verloren gaan, het heeft zoveel historie en charme. Met mijn project wil ik oude handwerktechnieken nieuw leven inblazen door ze op een moderne manier toe te passen in mijn collectie.’
In de spring-summer 2012 collectie is hout in de ontwerpen verwerkt. Een materiaalkeuze die niet echt voor de hand ligt, vanwaar deze keuze? ‘Ik vind hout een heel mooi materiaal om mee te werken, de tekening ervan vind ik erg bijzonder. Omdat het dun en flexibel is, kun je er erg veel mee doen in kleding. In mijn ontwerpen gaat mijn voorkeur uit naar het gebruik van natuurlijke materialen.’
Ondanks de nogal aparte materiaalkeuze, zijn wij natuurlijk wel benieuwd wat nu het vreemdste element is wat ze ooit in een collectie heeft verwerkt: ‘Eigenlijk gebruik ik niet zulke hele rare elementen in mijn ontwerpen. Het is misschien niet heel erg voor de hand liggend om bijvoorbeeld een jurk te maken van schoudervullingen of hout, maar ik vind het ook niet raar. Maar je weet natuurlijk nooit wat ik in de toekomst nog ga doen.’
Natuurlijk zijn wij ook nieuwsgierig over haar toekomstplannen, vooral nu ze zo hard aan de weg timmert! Wellicht samenwerkingen met andere labels of ontwerpers? ‘Waarschijnlijk zou ik eerder samenwerken met 3D, sieraden en interieurontwerpers, dan met een andere modeontwerper. Het lijkt mij ook interessant om met een architect samen te werken.’
Uiteindelijk hoopt ze het verder te schoppen dan alleen ons nuchtere kikkerlandje, ook in Londen en Parijs wil ze graag haar label introduceren: ‘In de toekomst zou ik graag in Londen en Parijs willen showen. Met mijn label wil ik laten zien dat duurzaamheid belangrijk is en dat handwerk meer aandacht krijgt. Daarnaast blijf ik mijzelf uitdagen om de grens op te zoeken tussen mode en kunst. Natuurlijk wil ik ook graag internationaal mijn geld kunnen verdienen met mijn ontwerpen.’
Meer Dutch Pride interviews? Dat kan: hier lees je onder andere interviews met Vlieger & Vandam, Elise Kim, Tony Cohen, Pauline van Dongen, Marcha Hüskes en Dorhout Mees. Enjoy!
(Tekst: Danique)(Beeld: Peter Stigter)