Als we een kijkje nemen aan de andere kant van het kanaal, in het trendy en altijd modegevoelige Londen, dan valt ons als eerste op dat hier nog altijd een Miss Selfridge store zit. Ergens in het stoffigste gedeelte van ons brein kunnen we ons nog wel herinneren dat de keten jaren geleden ook een aantal winkels had in Nederland. Revolutionair voor die tijd waren de trendy, maar goedkope kleding, ondermode en de eigen make-up en accessoires afdeling. De formule van Miss Selfridge was er één die we nu nog altijd terugzien bij H&M en Mango. Hoewel wij met vele anderen Miss Selfridge te gek vonden verdween de keten eind jaren ’90 stilletjes van het Nederlandse toneel. Waarschijnlijk kon de omzet toch niet opboksen tegen de kosten van zo’n grote winkel op een A-lokatie. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de (eveneens Engelse) ketens Boots en Marks & Spencer die enkele maanden geleden de handdoek in de ring gooiden. Boekhandel W.H. Smith werd onlangs omgedoopt tot Waterstones, maar ook dit geeft aan dat veel namen in Nederland moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Het Ameri-kaanse Skechers opende met grootse aankondiging een winkel in de Kalverstraat en ook veel Amerikaanse rappers proberen hun kledinglijn te slijten aan de Nederlandse consument, maar het wil allemaal niet zo gladjes verlopen als in hun eigen land. Feit is dat wij Nederlanders niet zo gevoelig zijn voor de eendagsvliegen op modegebied en ons geld nu eenmaal liever uitgeven aan iets wat langer meegaat en bij voorbaat ook goedkoper is. Zo hadden we de exclusieve Marks &Spencer hapjes allang in een goedkopere variant bij de Dirk van den Broek gevonden, halen we onze crèmetjes gewoon bij de Etos en voor boeken gaan we liever koopjes winkelen bij De Slegte. Het mag duidelijk zijn dat, wanneer je de gemiddelde Nederlander wilt inpakken met trendgevoelige kwaliteitsspullen, je wel met iets heel origineels moet komen. In modeland lukt dat inmiddels wel steeds beter. Dat ketens als H&M, Mango en Only als een speer gaan is een feit, maar ook steeds meer kleinere merken weten de Nederlandse markt te veroveren met hun originele formules en eigenzinnige collecties. Neem eens een kijkje in onze rubriek Industry. Hier vind je een overzicht van de leukste merken van dit moment.