Fleur had het al eerder over verjaardagspraatjes, maar laatst bleek maar weer eens dat mijn familie er ook wat van kan. Af en toe betreft het hier plat verjaardagsgeouwehoer, maar we hebben ook geregeld interessante discussies.
Zoals toen mijn grote neef de laatste keer met een stelling kwam van de BNN scheurkalender die neerkwam op het volgende: ‘Aantrekkelijke verkoopsters zorgen voor een slechte omzet door vrouwelijke klanten’. Dit zou komen door de instinctieve vrouwelijke competitiedrang die ervoor zorgt dat wij vrouwen, die we mooier vinden dan onszelf, minder gunnen. BNN’s stelling van de dag bleek van oorsprong afkomstig uit een onderzoek van een paar jaar geleden door Bianca Price van de University of South Australia.
Wim Stuyk, een retail trainer, reageerde bevestigend op de uitkomst van dit onderzoek en breidde deze zelfs uit met het feit dat ‘extreme’ uiterlijkheden nooit ‘goed’ zijn bij verkopend personeel. Té mooi, opvallend haar, piercings: de meeste vrouwen kunnen zich hier niet mee identificeren en identificatie is volgens hem een boost voor de omzet.
Omdat ik zelf in een kledingzaak sta, en daarnaast graag al winkelend in andere te vinden ben, spreekt dit onderwerp me natuurlijk aan. Ik moet iedere zaterdag all black op mijn werk verschijnen, waarbij alleen een wit accentje is toegestaan. Natuurlijk gaat het op den duur zorgen voor herkenning bij klanten en het is gemakkelijk controleerbaar (zwart is immers zwart), maar ik krijg bij deze uitspraken en mijn eigen ervaring wel erg de associatie met de nuchtere Hollandse uitspraak: ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!'.
Het lijkt me namelijk super om eens benut te worden als wandelende paspop!
Omdat ik echter snap dat het wel erg prijzig wordt om elke verkoopster iedere week in de nieuwste collectie te steken, zou ik ook al blij zijn met een beetje meer vrijheid wat betreft het kledingvoorschrift. Ik word altijd erg vrolijk van eigenzinnige en stylish verkoopsters van hippe kledingwinkels, die een winkel naar mijn idee juist karakter geven. Ik ben bang dat uitspraken als deze ervoor zorgen dat de marketing nog minder risico gaat nemen en dat vind ik jammer.
Deze stelling heeft naar mijn idee dan ook te maken met een vicieuze cirkel. Als wij verkoopsters als voorbeelden zien voor vrouwelijke klanten, dan houden we met standaard verkoopsters inderdaad die ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!’ mentaliteit in stand. Ik zou juist de verkooptypetjes, welke dan ook, erg gaan missen!
Dus, retail trainers van Nederland, laat ons vrouwen nou maar lekker onze instinctieve competitiedrang behouden, dan worden ‘onze’ winkels er een stuk minder saai op!