Van Roedel is een jong en ambitieus bedrijf met een breed netwerk in de modewereld. Deze week geven zij Lotte Gijselhart met haar stylingtalent de ruimte om op Fashionscene te vertellen over het assisteren tijdens de V&D commercial.
Als beginnend stylist moet je een aardig netwerk opbouwen. Dit kan door bij gevestigde stylisten te assisteren. Elle Verhagen is een stylist die veel samen werkt met fotograaf Carmen Freudenthal. Het duo publiceert regelmatig in de bladen i-D, Visionaire, Self Service en Dazed & Confused. De stijl is herkenbaar door een humorvolle benadering en hun gebruik/misbruik van de hedendaagse beeldtaal. Tijdens een verjaardag van een gezamenlijke vriend was Elle er ook. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en haar gevraagd of ik een keer mocht helpen tijdens een shoot. Een week later belde ze en mocht ik meewerken aan het lookbook van modeontwerper Bernard Willhelm , gevolgd door een shoot voor Blend Magazine en nu dus: de V&D commercial.
Styling is een uitlaatklep voor mijn creatieve uitspattingen. Het proces gaat sneller dan een collectie maken; je kan een idee bedenken en het die week daarop al uitvoeren. Ook is het fijn om te werken met een team dat bestaat uit een fotograaf, visagist, stylist en model. Iedereen blinkt uit in zijn eigen discipline. Voor de nieuwe V&D commercial werkten we in een team dat bestond uit: Caramel Pictures, regisseur Yamandu Roos, Elle verhagen en ik als haar assistent. We zijn al aardig op elkaar ingespeeld, mag ook wel nu we voor de derde keer in dit teamverband samenwerken.
De voorbereidingen voor de V&D commercial bestonden uit het shoppen, doorpassen en het regelen van visagie. De sets die gedragen moesten worden, waren al bepaald door de V&D. Het was aan ons om het geheel af te stylen. Wat heel belangrijk bij het maken van een commercial is letten op continuïteit. Vaak worden opeenvolgende scènes niet achter elkaar opgenomen. Het is dan belangrijk om ervoor te zorgen dat het model er toch weer precies hetzelfde uitziet. Haar opgestoken, oorbellen in, mouwen opgerold. Kortom kijken, kijken, kijken!
Gelukkig kun je de ogen daarvoor trainen, waardoor het meteen opvalt als er iets niet klopt.
Het Thema van de commercial was: leef je uit! Dit werd neergezet door twee vriendinnen die zich helemaal uitleefden in de V&D. Ons professionele model Andrea (blonde van de twee) is één van deze vriendinnen. Je zou haar haast wel “het gezicht” van V&D kunnen noemen. Ze is namelijk tweemaal eerder leading geweest in de commercial van V&D. Grappig detail is dat Andrea uit Zuid-Afrika komt en een flinke reis op heeft zitten, niets van te zien he?
Ons team mocht twee dagen vroeg uit de veren om voor openingstijd alle shots te draaien. Want hoe leuk klanten ook zijn, het is niet handig als ze dwars door het beeld lopen. We hebben hard gewerkt, maar wat was het gezellig. Het geeft een goed gevoel om met zo’n topteam ergens keihard voor te werken. En het resultaat mag er wezen:
(Tekst: Lotte Gijsselhart)