Soms heb je van die mensen, waarvan je denkt: waar maak je je ook druk om. De Campaign for a Commercial-free Childhood (CCFC) wil het groene monster Shrek boycotten voor een campagne.
De campagne, die kinderen aanspoort om tenminste een uur per dag actief met lichaamsoefeningen bezig te zijn, had de boeman ‘ingehuurd’ om op te treden als rolmodel. Shrek heeft dan ook in meerdere campagnes kinderen laten weten dat beweging erg belangrijk is. Maar het CCFC ziet dat helemaal anders. Volgens hen is Shrek geen goed rolmodel. Sterker nog: het monster promoot juist fast-food: Shrek heeft teveel promotionele banden met junk-food, zoals de Happy Meals van McDonalds. Volgens hen is hij niet meer dan een schrokop, die alleen maar reclame maakt voor M&M’s, Snickers, suiker en koekjes.
De directeur van de gezonde campagne vindt al deze beschuldigingen maar onzin. 'Wij hebben altijd een gebalanceerd, gezond dieet gepromoot, maar dat neemt niet weg dat een traktatie een enkele keer is toegestaan', zegt hij.
Wat de groene Boeman hierop te zeggen heeft, is nog niet bekend…
(Elisah)