De Amerikaanse televisiezender CBS zond afgelopen zondagochtend een interview uit met Anna Wintour. In dat interview vertelt de editor-in-chief van de Amerikaanse Vogue onder andere over Vogue covers, het online Vogue archief en haar radicale, riskante keuzes bij de modebijbel.
Vogue 120 jaar
Vogue bestaat 120 jaar en dat viert het exclusieve mode tijdschrift met een online archief en een coffee table plaatjesboek. In ‘Vogue The Covers’ vind je 300 van de beste Vogue covers sinds 1892. CBS vond ook dat 120 jaar Vogue niet onopgemerkt voorbij mocht gaan en zond een item uit over de modebijbel. Hierin vertellen editor in chief Anna Wintour en International editor at Large Hamish Bowles over Vogue toen en nu.
Vogue's best verkochte nummer ooit.
Vogue covers
De allereerste editie lanceerde in december 1892 en Vogue was toentertijd nog een wekelijks magazine voor high society New Yorkers. In 1909 werd Vogue gekocht door Condé Naste en vanaf toen ook voor een groter publiek beschikbaar. In 1932 stond er voor het eerst een kleurenfoto op de cover. De best verkochte editie ooit is het 100th anniversary issue in 1992, met de tien hotste supermodellen van het moment erop. In het online Vogue archief dat vorige week werd gelanceerd, staan alle pagina’s, covers en advertenties uit 120 jaar Vogue.
Anna Wintours eerste Vogue cover.
Anna Wintour
Ruim 23 jaar zit Anna Wintour al op de troon van de modebijbel. De hoofdredacteur met haar signature bob en donkere zonnebril wordt beschouwd als de meest invloedrijke persoon in fashion. Op haar allereerste Vogue cover plaatste Anna een Australisch model in een jeans. Shocking! Anna Wintour vertelt lachend: “Ik weet nog dat de drukker mij belde, om te checken of dat echt de cover was. Ze dachten dat we een fout hadden gemaakt.”
Maar Anna bleef grenzen opzoeken en maakte een revolutionaire beslissing door celebrities in plaats van topmodellen op de cover te plaatsen. Anna Wintour: “Ik weet nog dat ik veel kritiek kreeg op mijn eerste Madonna cover. ‘Het is niet Vogue’. ‘Het zal nooit verkopen’. Het was riskant, maar uiteindelijk steeg de verkoop met 40%. Dat was een eyeopener.”
De eerste cover van Vogue met een celebrity.
Thank god there’s internet. Zo kunnen fashionista’s die buiten Amerika wonen, zoals wij, ook meegenieten. Bekijk hier het complete interview met Anna Wintour.
(Door: Daphne)