Josh Veldhuizen is niet alleen bloedmooi, ze is super succesvol met haar bedrijf JOSH V én wordt door menig tiener gezien als het grote voorbeeld. It-girl is eigenlijk niet de goede benaming, want een 'it-girl' is een meisje dat mooi is én rijk zonder echt iets te kunnen. Josh kan zeker wel wat! Wij zijn benieuwd naar haar ambities, dagelijkse bezigheden en inspiratiebronnen!
We zagen in het tv-programma Modemeisjes Met Een Missie hoe je JOSH V opzette, maar hoe ben je op het idee gekomen?
"Twee jaar geleden nam ik het besluit: ik wilde een eigen modelabel. Om het op de markt te zetten wilde ik het traject van een beginnen ondernemer laten documenteren in een reality docu op televisie. Samen met Maria Tailor schreef ik het format voor het programma en samen met Tamara Elbaz presenteerden we dat aan de zenders. RTL wilde meteen beginnen met het uitzenden en daar gingen we! Ik ben in het diepe gesprongen en volgde puur mijn gevoel. Voor JOSH V had ik een exclusief label in gedachte dat betaalbaar was en daarmee een niche in de Nederlandse markt zou vullen. Dit gaat gelukkig super goed, dus mijn missie is geslaagd!"
"Naast mijn modellenwerk heb ik veel PR-klussen gedaan. Producten op de markt zetten en social media heb ik altijd al interessant gevonden. Ik heb wel een hbo-opleiding gedaan. Ik was twintig toen ik mezelf de titel Bachelor of Social Work mocht geven, dat heeft dus vrij weinig met mode te maken. Maar ik geloof ook niet dat je overal voor opgeleid kan worden. Ik ben een ondernemer en door dingen te doen in plaats van te lezen, heb ik veel meer bereikt. Ik ben nu heel blij dat ik een onwijs goed team om mij heen heb die kundig zijn op de gebieden waar ik soms tekort schiet. Ik houd mij natuurlijk met het design-aspect binnen JOSH V bezig, maar deels ook met de PR en marketing, want dat is minstends zo belangrijk in deze branche."
Hoe ziet voor jou een gemiddelde werkdag er uit?
"Naast designer ben ik natuurlijk ook directeur. Mijn baan bestaat uit zoveel aspecten! Veel tijd zit in het ontwerpproces en alles wat daarbij komt kijken, dus ook inspiratie opdoen met magazines en websites. Ook moeten we steeds een thema bedenken voor een nieuwe collectie en een kleur- en sfeerbeeld maken met moodboards en materialen en vormen kiezen. De helft van de dag zit ik achter mijn bureau om mails te beantwoorden en stukken door te lezen. En mijn team moet natuurlijk aangestuurd worden! Ook zit ik veel in het buitenland voor de productie van de collecties."
Wat vind je het leukst aan je werk?
"De diversiteit. Ik ben met zoveel dingen bezig die ik leuk vind: ontwerpen, social media, pr en marketing, sales, ik bemoei me overal mee! JOSH V is nog een heel jonge en kleine onderneming, waardoor we binnen het bedrijf heel direct met elkaar communiceren. Maar op die manier houd ik wel overzicht en weet ik altijd wat er speelt. Delegeren vind ik soms nog moeilijk, want ik wil alles heel graag zelf doen. Nu gaat het perfect en dat wil ik graag zo houden!"
"Daar heb ik weinig tijd voor op dit moment. Maar ik ontspan ook pas als alles lukt en succesvol is. Ik ben super gelukkig als een nieuwe collectie de winkels uit vliegt en ik heb maar een weekendje nodig om weer op te laden. Dan ga ik even naar Londen, Spanje, St Tropez of Parijs. En als ik daar geen tijd voor heb, heb ik nog een goede truc om te ontspannen. Ik ruim mijn kledingkasten volledig op en sorteer alles op kleur en seizoen. Het is bijna meditatie! Ook neem ik graag full body massages en lig ik een uur even aan niets te denken, heerlijk!"
Waar haal je je inspiratie vandaan?
"Ik moet er zelf soms een beetje om lachen, maar vroeger inspireerde Carrie Bradshaw, oftewel Sarah Jessica Parker uit Sex And The City mij! Ik wilde net als haar karakter in de serie columns schrijven, elke week uit eten met vriendinnen, naar hippe feestje en mode ademen. En in New York wonen... Ik ben ooit begonnen met reizen, waarover ik dan schreef in diverse magazines, waaronder Grazia. Daarna heb ik het format voor Modemeisjes Met Een Missie geschreven en mijn missie met mijn modelabel JOSH V behaald. Ik ben Sex And The City dus eeuwig dankbaar! De feestjes en etentjes spreken voor zich en in New York wonen, dat komt nog wel een keer! Ik laat me tegenwoordig vooral inspireren door mijn vaders ondernemerschap en successen.
"Sinds kort werk ik samen met mijn head designer. We bedenken, ontwerpen en creëren samen vier grote collecties per jaar. Dit doen we helemaal zelf en er zit liefde en creativiteit in ieder ontwerp. En dat zie je terug in het eindresultaat. Zolang het mogelijk is wil ik ook bij het hele ontwerpproces betrokken worden, want dat is het hart van het bedrijf."
Wat zullen we nooit in een JOSH V collectie vinden?
"De kleur zwart heeft nog nooit in een collectie gezeten. Ik wil zeker een keer een LBD (Little Black Dress, red.) ontwerpen, maar voorlopig focus ik mij op nude, taupe en grijs, dat noem ik timeless trendy kleuren. Andere merken verkopen zwart al genoeg en ik wil vernieuwend zijn. Plus dat ik zelf dol ben op lichte kleuren in de winter."
Wat vind jij de grootste Fall/Winter trend van dit moment?
"Ik noem het Barok 'n Roll, een trend die heel veel zwart en heel veel zware borduursels omvat. Hedendaagse barok-invloeden worden op stoere wijze toegepast op de kleding. Dit zie je terug komen bij veel grote labels. Ook bij mij zie je deze borduursels terugkomen, maar dan uiteraard uitgevoerd op een typische JOSH V manier en niet in het zwart!"
Wat zijn jouw favoriete modelabels?
"Ik ben dol op grote labels en laat me daardoor ook inspireren, ik ben met name dol op Lanvin, Balmain, Maxazria BCBG en DVF."
Wat zijn je toekomstplannen voor JOSH V?
"Ik wil sowieso met JOSH V op internationaal niveau mee kunnen doen, maar zonder té hard te groeien. Ik wil de groei die we nu doormaken gecontroleerd door laten gaan, maar het hoeft niet allemaal vandaag! Ik ken veel mensen die te hard en te snel willen gaan en het dan uiteindelijk niet redden. Everything in due time! In de verre toekomst lijkt het mij ook enig om af en toe een celebrity een aantal items te laten ontwerpen voor mijn collectie. Ik heb zo veel leuke ideeën en die ga ik zeker uitvoeren, maar dat blijft een verrassing!"
"Bedenk van te voren heel goed wat je ervoor over hebt om je doel te bereiken, bereid je bijvoorbeeld voor op een 100-urige werkweek, slapeloze nachten en heel veel stress. Achteraf gezien ben ik blij dat ik van te voren niet wist wat het starten van een modelabel inhield en hoeveel werk dit met zich meebracht, want dan had ik er waarschijnlijk nog gewacht en lekker genoten van mijn leven zonder al deze verantwoordelijkheden! Als beginnende ondernemer moet je vooral heel goed kijken naar mensen die experts zijn op dat gebied en je overal in verdiepen en vooral veel uitproberen en risico's nemen. Alle werkzaamheden die mijn medewerkers nu uitvoeren, heb ik in eerste instantie zelf gedaan, totdat ik het me kon permitteren om het uit handen te geven. Een kledinglabel starten omvat véél meer dan alleen ontwerpen, het betekent dat je gaat ondernemen en om dat te kunnen doen moet je jezelf eerst ontwikkelen als ondernemer. Het laatste advies klinkt wel een beetje cliché: Waar een wil is, is een weg, dus geef nooit op!"
In alle foto's draagt Josh de nieuwste collectie 'Paparazzi' van JOSH V. Een deel van de collectie ligt al in de winkels en is online verkrijgbaar in de JOSH V webshop.