"Dat mijn sieraden nu bij Asos verkocht worden, is een droom die uitkomt", zegt de 28-jarige Rachel Duister glunderend. Haar Fashionology gaat op dit moment skyhigh. New York, Berlijn, Lissabon en zelfs plaatsen in IJsland verkopen het merk. Alle grote modesteden zijn onder de indruk. En ze is nog lang niet aan de top. "Ik wil nog veel meer." Hoog tijd dus dat Fashionscene haar het hemd van het lijf vraagt.
Rachel ontmoeten we in haar nieuwe pand vlakbij Rotterdam Airport. In deze mooie lichte ruimte ontstaan de mooiste dingen en creëert deze creatieveling haar snoepjes van sieraden. Wij zijn erg nieuwsgierig naar haar inspiratie, ambities en grootse toekomstplannen!
Hoe is Fashionology eigenlijk onstaan?
"Ik ben in 2007 een blog gestart met deze naam waar ik leuke dingen op postte die met mode en sieraden te maken hadden. Omdat bloggen toen nog vrij nieuw was, trok ik al snel veel bezoekers. Op een gegeven moment ben ik zelf sieraden gaan ontwerpen, die bij mijn outfits pasten. En deze plaatste ik online. Mijn allereerste sieraad was een ketting met een harnas. Toen mensen dat zagen, werd het in no time opgepakt door andere bloggers die mijn ketting heel erg leuk vonden en deze ook wilden hebben. In die tijd stuurde ik ook veel gratis aan mensen op, gewoon omdat ik het leuk vond om sieraden te maken. Zo werd ik opgepikt. Uiteindelijk heb ik van de een op andere dag mijn blog omgezet in een online webshop."
En dat is dus een megasucces?
"Ja, het gaat hartstikke goed. Sindskort worden mijn sieraden ook verkocht bij Asos en dat vind ik wel een heel groot compliment. Het was voor mij ook echt een doel. Zij benaderden mij ineens via de mail en na mijn eerste levering stond ik in de top 6 verkochte merken. Dat is wel heel bijzonder."
Zijn dat je eerste buitenlandse stapjes?
"Nee, ik heb eigenlijk meer buitenlandse dan Nederlandse stapjes. In eigen land vind je ons bij Kiboots in Amsterdam, Fee in Sittard. En daarnaast liggen we in van die leuke kleine boetiekjes in onder anderen Lissabon, Berlijn, New York en IJsland. Zo leuk dat zij mij hebben benaderd en dat je Fashionology daar nu vindt."
Vind je het niet eng dat jouw merk zo ontzettend groot aan het worden is?
"Ja, zeker. Ik ben het ooit eigenlijk als een soort van grap begonnen. Het brengt een hele hoop verantwoordelijkheid met zich mee. En naast mijn werk, heb ik ook een dochtertje. Aan de ene kant heb ik mijn creativiteit en aan de andere kant de zakelijke kant. Dat botst nog weleens. Maar over het algemeen gaat het heel goed. Het scheelt dat mijn vriend met mij samenwerkt. We brengen samen Mila naar de crèche en ook in het weekend zijn we altijd met z'n drietjes. De balans tussen alles is er."
Wat vindt je dochtertje van jouw sieraden?
"Mia is nu twee en vindt het allemaal leuk. Ze zegt vaak: 'Mama heeft mooie oorbellen' of 'Papa armband.' Dat is echt geweldig. Verder heb ik een sieradendoosje in mijn slaapkamer staan en daar haalt ze elke keer de armbandjes uit en die gaan dan bij haar om. Misschien wordt zij wel mijn muze later."
Heb je die nu al?
"Nee, eigenlijk ben ik dat stiekem zelf. Ik maak alleen maar dingen die ik leuk vind. Het makkelijkst is om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Verder vind ik het juist zo leuk om te zien wat anderen ermee doen. Heel veel verschillende mensen dragen mijn sieraden. Van bohemian meisjes tot en met Wendy van Dijk, Do en Sunnery James. Dat is wel een groot compliment."
Wat zijn op dit moment de trends?
"Dat zijn toch zeker wel de vogelschedels en absoluut de haaientanden. Die hebben wij in elke vorm en type. Zelfs echte haaientanden in een ring of ketting. Zelf draag ik dat ook veel."
Bestaat er eigenlijk iets als een sieraden faux pas, net als een fashion faux pas?
"Nee, eigenlijk niet. Ik denk dat alles kan. Het moet wel draagbaar zijn. Wat ik alleen wel een sieradenmisser vind is als iets nep lijkt. Bijvoorbeeld van die grote gouden kettingen, waarvan je ziet dat het plastic is. Daar ben ik echt allergisch voor."
Wat zijn je toekomstdromen?
"Ik heb nagedacht over een eigen winkel. Want eigenlijk iedereen die een merk heeft, wil dat omzetten in een concept store. Als dat in de toekomst kan, graag! Ook zit een gouden lijn nog in de pijplijn, maar dat moet ik nog uitkristalliseren, want dat moet wel een goede en constante lijn worden. En verder natuurlijk op veel meer plekken komen te liggen."
Heb je nog tips voor de lezer?
"Less is more. Draag bijvoorbeeld niet al te grote oorbellen als je een ketting om hebt. En durf dingen te proberen. Je kunt met laagjes werken. Denk aan verschillende kettingen. Kortom, probeer zoveel mogelijk uit."
Tekst: Martine Schut