Nagellak en nail art is al jaren booming business, maar sinds afgelopen zomer lijkt er een einde te komen aan deze trend. Nu aan het einde van 2013 lijkt de nagellak namelijk steeds minder populair...
Advertising Age heeft een aantal sombere cijfers gepubliceerd over de moeilijke tijden voor onlangs nog bloeiende nagellakbedrijven. Wereldwijde beautyfabrikant Coty, die OPI en Sally Hansen produceert, meldt dat de nagellak omzet met 4 procent daalde in het derde kwartaal van 2013. Dezelfde periode vorig jaar, steeg de omzet nog met 21 procent. Drogisterij merken als Revlon en L'Oréal zijn ook zwaar getroffen, met een nagellakverkoop die 13 en 10 procent nar beneden viel, respectievelijk in oktober en november 2013.
Trend
Een Google Trends grafiek bevestigt dat ook de online interesse in nagellak daalt, met een piek in de VS in juli 2012.
Daling van de beauty-industrie
Volgens Consumer Edge Research, heeft het einde van de nail art trend zijn tol geëist op de gehele beauty-industrie, de groei van de Amerikaanse markt daalde van 2 procent tot 0,9 procent dit jaar, tussen het eerste en derde kwartaal. In oktober daalde dit nog eens met 0,5 procent, met als belangrijkste factor de verminderde verkoop van nagelproducten en beauty-apparaten.
"Het was een rage"
Consumer Edge analist Javier Escalante vatte de vallende nummers samen: "(Nail art) was een rage". Hij verduidelijkt dat, terwijl de nagellak-industrie zeker heeft geleden als geheel, het juist de nieuwe special effects producten zijn - denk de getextureerde en magnetische producten, crackle top coats, nail art pennen en nail wraps - die de ergste klap kregen.
Samengevat: de caviar en crackle nails zijn over! Wij zeggen; geniet er deze laatste maand in 2013 van nu het nog kan - of sla een voorraad in nu het nog in de winkel ligt! Ben jij ook klaar met de nail-art trend of ben je nog helemaal fan van de mooie creaties?
Bron: Fashionista