Beauty

Parfumeur Francis Kurkdjian

Interview - Na jarenlang geuren te hebben gecreëerd voor diverse grote mode- en beautyhuizen opende de Fransman Francis Kurkdjian in 2009 zijn eigen Maison Francis Kurkdjian. In september was hij in Nederland bij Skins in Amsterdam om zijn geurlijn te presenteren. ‘Geur is een overlevingsmechanisme.’
Tekst: Suzanna Timmer
Francis Kurkdjian was half september in Nederland voor de presentatie van zijn geurlijn. Die wordt in Nederland exclusief bij Skins Cosmetics verkocht. Daar was ook de presentatie. Kurkdjian zegt het mooi als hij vertelt hoe het allemaal begonnen is: ‘Ik heb niet voor parfum gekozen, parfum koos mij.’ Op zijn dertiende werd hij afgewezen voor de balletopleiding in Parijs. Later wilde hij de kledingzaak overnemen van zijn vader, die mannenpakken ontwierp. ‘Toen ik ook voor die opleiding afgewezen werd, ben ik de parfumopleiding gaan doen en daar werd ik wel voor aangenomen. Om deze opleiding goed te doen, heb je de gave van creëren nodig. Je moet natuurlijk alles leren over geuren, maar het is hetzelfde als het leren van een nieuwe taal.’
In een basisopleiding van twee jaar leerde Francis alles over parfum maken, maar hij zegt dat hij nog het meeste leerde van zijn fouten. ‘99 procent van alle formules die je maakt, klopt niet. Je moet dan weer helemaal opnieuw beginnen. Wéér alle ingrediënten combineren totdat je een balans hebt in de geur. Ik weet van tevoren al wat ik wil gaan maken. Net zoals je een artikel schrijft, begint het met een idee en dan ga je het uitwerken. Een geur is als een symfonisch orkest: je hebt de violisten die samenspelen met de cello en dan heb je de luidere instrumenten. Hetzelfde heb je met parfum. Als je een keer sprayt, heb je alle ingrediënten in één keer. Je hebt in een geur de zogenaamde langzame tonen die tijd nodig hebben om te ontwikkelen. Deze ruik je pas in een paar uur. En dan heb je de topnoten die je meteen ruikt.’
Francis bleek een talent en creëerde geuren voor grote merken als Gaultier en Aqua di Parma en de eerste twee geuren van Juliette has a gun. Zijn eerste succes had hij toen hij met Jean Paul Gaultier ging samenwerken. ‘Ik kreeg de mogelijkheid om een mannengeur te ontwikkelen die nog steeds een bestseller is.’ Het is niet eenvoudig om tot de elitegroep van parfumeurs door te dringen, maar de Fransman lukte het. ‘Zonder pretentieus te willen klinken, je hebt maar 500 parfumeurs in de wereld.’ Francis staat zelf in de top 5.
Gevraagd naar zijn inspiratie maakt hij een mooie vergelijking. ‘Ken je het boek ‘De Alchemist’ van Paulo Coelho? Mijn leven lijkt daar precies op. Of ‘De profeet’ van Kahlil Gibran. Deze twee boeken heb ik altijd bij me en geven me inspiratie. Ik heb ook altijd een paar extra exemplaren in huis voor vrienden om ze weg te geven. De Profeet is echt een boek dat je spontaan kan openslaan en waarvan je leert om het leven op een andere manier te zien. Als je issues in het leven hebt dan staat er altijd iets in waar je wat aan hebt. Het is een moderne bijbel zonder de religie.’
De collectie van Francis.
Twee jaar geleden mocht Francis zijn eigen huis Maison Francis Kurkdjian openen in Parijs. ‘Huis staat voor iets groters dan parfum alleen. Ik heb een filosofie dat een parfum interactief is met je leven. Geuren hebben invloed op hoe je je voelt. Dat gebeurt de hele dag door. Geur is een stille herinnering. Ook is geur je overlevingsmechanisme. Het is instinct dat als je iets voor het eerst ziet of meemaakt dat je bekijkt of het veilig is of niet. Als je iets voor het eerst gaat eten dan ruik je eerst. En als je gevoel zegt dat het oké is dan pas proef je. Ook met parfum reageer je vanuit herkenning. Herken je iets uit de geur? Kun je het vergelijken met iets wat je eerder geroken hebt? Het verschil met parfum is dat het heel persoonlijk is. Je kan de geur die je zelf ruikt niet uitleggen aan een ander. Dat is de kracht van parfum.’
In de collectie van Francis zijn er eau de parfum en eau de cologne. Er zijn vijf verhalen in de collectie. De serie is gebaseerd op Parijs, de glamour en de Franse manier van leven. Zo zijn er Cologne Pour le Matin en Cologne Pour le Soir. Een bedtime story voor de dag of nacht, of allebei, dat kan ook. Francis: ‘Voor beiden hebben we cologne die licht is en parfum die wat langer bij je blijft. Pour le Matin staat voor opstaan in de ochtend. De belofte van een zonnige dag. Ingrediënten zijn bergamot, citroen, witte tijm, lavendel en oranje bloesem. Toen ik met deze lijn bezig was had ik een notitieboekje waar ik steeds verhalen in opschreef. Voor deze geur had ik fragmenten van het boek Bonjour Tristesse van Françoise Sagan in mijn hoofd. Daarin beschijft ze een conversatie die zich buiten afspeelt. Zij ligt in bed uit te rusten. Ze vertelt hoe de zon door de gordijnen in haar kamer valt. Ik heb dus geprobeerd om allerlei emoties in deze geur samen te vatten.’
Cologne Pour le Soir staat voor de intimiteit tussen jou en je geliefde. De geur van iemands hals. ‘Wanneer de geur van het parfum een beetje uitgedoofd is, maar nog lekker ruikt. Het stukje huid van een persoon dat het lekkerst ruikt, de essentie van iemand.’
Dan is er Aqua Universalis, wat staat voor het universele water. ‘Het gevoel van frisheid. Er is zelfs wasmiddel en wasverzachter van deze geur. Ik heb het in eerste instantie voor mezelf gemaakt, omdat ik een geur voor mijn kleding wilde die bij elkaar past. Mijn business partner vond dit een geweldig idee en toen is het uitgekomen.’
Daarnaast is er nog een aantal geuren en in november kunnen we een serie elixers verwachten. Het is een pure concentratie van de geur. De essentie. Het is het hart van de parfum. Het gaat om kleine parfumrollertjes. Dat ik het in deze vorm wilde brengen, heeft twee redenen. Het is uit de mode gegaan dat mensen parfumflesjes hebben met een stopje waarmee je de parfum op je huid brengt. Iedereen sprayt tegenwoordig zijn geur. Ik vind het heel vrouwelijk en elegant als je een geur zo opdoet. Het is heel intiem.’
De parfumlijn van Francis Kurkdjian is verkrijgbaar bij Skins Cosmetics in Amsterdam.
www.franciskurkdjian.com
[IMG01][IMG02]

Deel dit artikel
Back to top