Jeans, oftewel denim, zijn razend populair. Iedereen heeft wel iets van dit veelzijdige materiaal in de kast hangen. Het materiaal beperkt zich tegenwoordig allang niet meer tot de 'spijkerbroek'. De Amsterdamse Olaf Hussein laat met zijn gelijknamige 'jeans' label zien dat denim een veelzijdig kwaliteitsproduct is. Afgelopen Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam debuteerde hij tijdens het LAB programma. Dit was zijn eerste keer op de catwalk en zijn show was een succes.
Elke aspirant modeontwerper droomt van een eigen label. Ons kleine 'kikkerland' herbergt meer talent dan je zult verwachten. Amsterdam wordt overspoelt met een creatieve golf van jong talent. Streetwise, geëduceerd en ambitieus. We hebben het nu even specifiek over streetwear. Urban labels doen het goed hier! Een aantal voorbeelden zijn; Filling Pieces (schoenen), Daily Paper (shirts & upper body wear) en de denim designer Olaf Hussein.
De Amsterdamse mode-ontwerper is afgestudeerd aan de UVA, werkte voor Tommy Hilfiger, maar startte vanuit pure passie zijn eigen denimlabel. Wij spraken met de getalenteerde Olaf over zijn label, zijn toekomstplannen en hoe hij zijn eerste Amsterdam Fashion Week heeft ervaren.
Waarom een denimlabel?
Ik was opzoek naar een bepaalde jeans fit die ik nergens kon vinden en voelde mij genoodzaakt daarom zelf denim te gaan ontwerpen.
Wat maakt Olaf Hussein dan zo bijzonder?
Olaf Hussein jeans staat voor denim produceren op het hoogste niveau, beste kwaliteit en het ultieme draag comfort. Moderne details worden gecombineerd met klassieke essentials.
Hoe was het om op de Amsterdam Fashion Week te showen?
In het kort; hectisch, veel stress en weinig slaap. Maar ik zou het zo over doen, het is naar mijn idee een mooie start voor een nieuw seizoen.
Positieve reacties gehad?
Ja zeker, maar ik sta er niet te lang bij stil, want wij zijn alweer bezig met de volgende uitdaging. Het is wel een goede motivatie geweest voor mijn toekomstige collecties.
Wat is de volgende stap?
Het label moet voorzichtig groeien. In de toekomst willen we graag een Olaf Hussein flagshipstore.
Het label Olaf Hussein ademt internationale allure uit terwijl het toch echt van Nederlandse bodem komt. Zijn label is dan ook internationaal favoriet, zo werd zijn collectie met enthousiasme besproken op het mega menswear platform Hypebeast en heeft Olaf een showroom in New York. Van een collectie voor vrouwen is op het moment nog geen sprake al zit dat wel in de planning. Nog even wachten dus girls....
Beeld: Peter Stigter via Press Only
De nuchtere Olaf sprak met Vodafone First in hun mini documentaire voor Amsterdam Fashion Week. Hier liet hij weten dat hij thuis een bord heeft hangen met zijn goals en plannen erop. Amsterdam Fashion Week stond daar absoluut nog niet op. Hij voelde zich dan ook vereerd om hiervoor gevraagd te worden.
fout in embed: media provider niet ondersteund