We waren ons er al bewust van dat winkels gebruik maken van allerlei verschillende trucjes zoals aanbiedingen, het gebruik van geuren en de plaats in de winkel waar artikelen hangen. Maar nu hebben we iets nieuws ontdekt waardoor winkels ervoor zorgen dat we sneller een aankoop doen.
Uit onderzoek van de Journal of Consumer Research is namelijk gebleken dat de eindcijfers van het aankoopbedrag van een artikel invloed hebben op je keuze in of je het artikel gaat kopen of niet. Als je een emotionele aankoop doet, koop je het artikel sneller als het een heel bedrag is en een gewoon, rationeel artikel koop je sneller als het eindigt op ,99 of bijvoorbeeld ,59. Wat dit betekent: het prachtige aparte jurkje wat je ziet hangen, maar die echt niet geschikt is voor school of werk, koop je sneller als hij bijvoorbeeld €60,- is in plaats van €58,99. Een random item zoals een zwart hempje koop je sneller als die €16,34 is in plaats van €15,-.
Onderzoekers zeggen dat we ronde nummers vaker zien in het dagelijks leven en dat we die daarom sneller verwerken in ons brein dan geen ronde getallen. Met andere woorden: we kunnen een snelle beslissing maken op basis van een emotionele impulse in plaats van zelf het rekenwerk doen.
Toch denken wij niet dat we ons zullen laten weerhouden door de getallen om dat ene aparte jurkje toch te kopen.
Bron: journal of consumers research