Een beetje internetfreak komt ze overal tegen, je wordt er dagelijks in getagd en je stuurt ze vast en zeker aan een stuk door naar je friends and family: Memes. Modehuis Gucci wilde graag jong en hip blijven en ging dus volledig mee met de trend. Of nou ja, dat probeerde ze.
Het resultaat is alleen een beetje awkward. Om de nieuwe collectie horloges te promoten en bij het publiek onder de aandacht te brengen stond de Instagram pagina van de designer vol met echte Gucci memes. Maar of dat gewaardeerd werd…
Niet echt. Het internet vindt memes gemaakt door een miljardenbedrijf niet heel grappig en het is dan ook eerder heel schrijnend dan dat we erom moeten lachen. Helemaal pijnlijk als je bedenkt dat Gucci heel wat ‘’international meme creators’’ heeft ingehuurd voor het voeren van hun nieuwe campagne. En zoals het internet dat zo goed kan, werd er heerlijk ongezouten commentaar gegeven.
"Stop this", "This is just offensive", "Why are they doing this?", "This is tragic haha", "EXPENSIVE MEMES", "These subpar memes are making me unhappy and anxious", "Gucci should delete there account". En ga zo maar door.
Best ongemakkelijk dus. Toch waren er een aantal mensen die het wel konden waarderen. "Finally companies are figuring out how to market effectively", werd er gezegd.
Gucci’s creative director Alessandro Michele legt uit waarom er voor deze gekke manier van campagnevoeren is gekozen: ‘’We had a desire to engage with a wider creative community than that which traditionally locates around the world of fashion." Hmm. Wij hebben zo onze twijfels over de gekke campagne, zeker omdat de doelgroep die hiermee aangesproken lijkt te vaak niet eens het geld heeft voor zo’n peperduur horloge. Maar goed, Gucci will be Gucci en dit zal dan ook niet de laatste keer zijn dat het modehuis ons een beetje verward. Uiteindelijk is dat waarom we zo van het Italiaanse modehuis houden.
Beeld Thumb: Gucci