Natuurlijk is het zo dat reclames er zijn om ons dingen te verkopen. Niets meer en niets minder. Toch zijn merken er de laatste tijd goed in om net dat ene gevoelige plekje in ons hart te raken en om ons te laten denken dat het gaat om meer dan het verkopen van parfum of kauwgom. Nog steeds niets mis mee, want producten moeten verkocht worden, maar Pepsi overschrijdt met de nieuwe commercial met Kendall Jenner volgens veel mensen een grens.
De reclame vindt plaats bij een protest voor… iets? Iedereen houdt borden met ‘’peace'' en ‘’join the conversation’’ omhoog en ze lijken allemaal heel blij en vastbesloten om te vechten voor hetgeen waarvoor ze aan het protesteren zijn. Toch zijn er mensen in die figureren in de reclame nogal gefrustreerd. De artiesten, een man die cello speelt en een fotografe stoppen met hun werk en beginnen mee te lopen met het protest.
Ondertussen zien we Kendall die midden in een fotoshoot zit, en uiteindelijk besluit haar werk te staken om mee te lopen. Ze gooit haar blonde pruik af, veegt haar make-up weg en begint, in een opeens totaal andere outfit, mee te lopen met de march. Aan het einde zien we Kendall die vastberaden richting de politie loopt om ze, jawel, een blikje Pepsi aan te bieden en alles is weer goed. Niets mis mee zou je denken. Kendall Jenner doet immers niet meer dan de lieve vrede proberen te bewaren en het conflict te verzachten met een blikje Pepsi. Maar zo zien veel Amerikanen dat niet.
Volgens critici is er enorm veel mis met deze commercial. Protesteren zou te extreem geromantiseerd en trendy neergezet worden terwijl protesteren niet aan een hype verbonden zou moeten zijn. Het meest pijnlijke aan de reclame is voor mensen het moment dat Kendall een blikje Pepsi aanbied om zo de vrede tussen de demonstranten en de politie terug te brengen. Het klinkt heel lief en onschuldig, maar het doet veel mensen erg denken aan een foto van demonstrant Ieshia Evans die gearresteerd werd door blanke politie, nadat ze richting een lijn politieagenten liep. Net zoals Kendall Jenner in de reclame doet. De iconische foto werd gemaakt tijdens een Black Lives Matter-protest in Baton Rouge, een beweging die zich inzet voor alle donkere mensen die in Amerika die ontstond als reactie op politiegeweld tegen Afro-Amerikanen.
Wat voor veel mensen pijnlijk is, is dat Evans in de reclame vervangen is door een rijk, blank supermodel, in plaats van een donkere vrouw die vecht voor haar rechten. Pepsi blijft achter de campagne staan en zegt met de campagne te willen laten zien dat alle mensen met elkaar in harmonie leven.
Beeld: Youtube