Reclames maak je niet zomaar. Het is niet het downloaden van een stockfoto en daarop een catchy quote plaatsen. Nee, er zit heel veel tijd, energie en geld in het maken van een campagne of commercial en heel erg veel mensen werken er aan mee. Daarom verbaast het ons ook zo als grote bedrijven als Nivea zo flink de fout in gaan. What happened?
Als je dacht dat het bij de offensive ad van Pepsi met Kendall Jenner ophield, dan heb je het goed mis want skincare bedrijf Nivea is ook enorm de fout in gegaan. Om hun Invisible Black & White deodorant opnieuw te promoten, kwam het merk met een fotocampagne met de tekst ‘’White is purity’’. Nivea, what are you doing?!
Om het nog erger te maken werd de campagnefoto gepost op een pro-racism forum en kreeg reacties als ‘’Nivea has chosen our side’’. Het bedrijf werd vrijwel gelijk bestempeld als racistisch en Nivea zag dat het compleet de verkeerde kant op ging waardoor ze kozen de campagne, die alleen op de pagina van Nivea Middle East geplaatst was, gelijk van het internet te halen. Het bedrijf bood daarnaast direct haar excuses aan. “We are deeply sorry to anyone who may take offense to this specific post. Diversity and equal opportunity are crucial values of Nivea.”
Twitter vond een sorry’tje niet genoeg, dus Nivea kreeg het ook na het verwijderen van de foto nog zwaar te verduren. Pijnlijk...
Someone is legitimately employed & paid to come up with "White is purity" as Nivea's new ad slogan and here I am struggling to get hired??
— Kyle Elizabeth (@kylekerch) April 6, 2017
Wow @niveauk @NIVEAMENUK @NiveaMiddleEast 2 racist campaigns in 6 years. Will not be buying your product again. https://t.co/AluNCN93Wc
— Keira Grant (@KeiraAnneG) April 6, 2017
Beeld: Nivea