Aan de lopende band gaan adverteerders de fout in en na Pepsi en Nivea is nu ook Rimmel aan de beurt met een reclame die direct gecancelled moet worden. Het make-up merk schoot zes maanden terug een spotje met Cara Delevingne om hun destijds nieuwste mascara te promoten en het merk heeft nogal wat photoshop achteraf toegepast, zo blijkt.
De reclame laat Cara Delevingne zien met prachtig volle wimpers die ze door de mascara gekregen zou hebben, alleen is hier niks van waar. Volgens de Advertising Standards Authority is er gebruik gemaakt van productietechnieken die het effect van de mascara enorm versterken en hierdoor doet de ad een verkeerde belofte.
Volgens de ASA heeft de post-productie Cara's wimpers verlengt, iets wat de mascara helemaal niet kan waarmaken. Coty, Rimmels moedermerk, beweert dat er geen gebruik is gemaakt van desbetreffende technieken. ''We only used lash inserts to fill in gaps and create a 'uniform lash line' in accordance with industry practice.'' De ASA bleef bij het standpunt en concludeerde dat het spotje misleidend was. Rimmel mag de commercial niet meer uitzenden in de vorm waarin het nu is. ''They can't exaggerate the effect the product is capable of achieving''. Aldus de ASA.
Beeld: Rimmel Youtube