Oke, dus je hebt een killer idee en je hebt je ingeschreven als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel, maar dan begint het hele eieren eten pas. Opdrachten komen jammer genoeg niet zomaar aanwaaien en klanten moeten geïnteresseerd in je blijven. Een goed idee is het halve werk, netwerken de rest.
Bedenk je verhaal
Het belangrijkste voor je gaat netwerken is het hebben van een verhaal, oftewel een elevator pitch. Een kort praatje wat de kern van je verhaal zo beknopt en doeltreffend vertelt dat het niet langer duurt dan een ritje in de lift. Waarom het zo belangrijk is om je verhaal te kunnen vertellen in minder dan een minuut? De gemiddelde focus van iemand is dertig seconden. Daarna neemt de aandacht af, het is dus belangrijk om je punt zo duidelijk en krachtig mogelijk over te brengen in de tijd dat een persoon jouw haar volle aandacht kan schenken.
Ga online
Het makkelijkste om te laten zien wie je bent en wat je kunt is door middel van een website. Hier kun je direct al je informatie op kwijt en je kunt je werk en skills etaleren zoals jij dat wilt. Probeer jezelf en je bedrijf onder de aandacht te brengen via social media. Maak een Facebookpagina aan en begeef jezelf op Instagram. Ook daar kun je precies laten zien wie je bent en wat je kunt.
Laat een onuitwisbare indruk achter
Via een goed opgebouwd netwerk kom je vaker in contact met mensen die wellicht met jou in zee willen gaan. Het is dus enorm belangrijk om daar tijd en energie in de steken. Je weet nooit wie je tegen komt en veel opdrachten ontvang je direct of indirect van mensen uit je netwerk. Zorg ervoor dat je een indruk achterlaat die onuitwisbaar is. Een goed voorbeeld hiervan is om een relatiegeschenk achter te laten wanneer je met iemand in gesprek bent geweest of op te sturen naar een potentiële klant. Via lavistarelatiegeschenken.nl kun je gepersonaliseerde geschenken met een zelfbedachte opdruk of boodschap laten maken. Denk bijvoorbeeld aan een spiegeltje, een lipstick, een slaapmasker, heerlijke zeep, mokken.nl, sleutelhangers.nl, aanstekers.nl of zelfs een bagagelabel.
Netwerken
Je hebt je korte verhaal, je website en een geschenk om die onuitwisbare indruk mee voor elkaar te krijgen. Nu is het nog belangrijk om met mensen in contact te komen zodat zij weten van jouw kunnen. Ga er op uit. Zet je computer uit en stel voor om met iemand een kop koffie te drinken. Met iemand face to face spreken is effectief en iemand benaderen voor een kop koffie is heel normaal. Ook kun je naar een netwerkborrel gaan. Iemand met wie je gewoon gezellig een drankje kunt drinken en ook nog eens helemaal geschikt is voor de klus is toch precies wat mensen willen?
Follow-up
Het aanbieden van jouw diensten of bedrijf is niet voldoende. Wanneer je een klant een voorstel hebt gedaan, betekent dat niet automatisch dat het bedrijf akkoord is gegaan met jouw aanbod. Extra persoonlijke aandacht kan jou onderscheiden van alle andere bedrijven die een voorstel hebben gedaan. Laat een positieve indruk achter door iets extra’s te doen. Zo ben je meer dan een naam op een lijstje van mogelijkheden.
Beeld: Getty Images