Fashion

De Dior FW2018 show ging verder dan alleen mode en was tot in de puntjes uitgedacht

De Dior fall/winter 2018 show ging niet alleen over de mooie, nieuwe items van het designermerk. Maria Grazia Chiuri, het brein achter de collectie, legde de focus op het jaar van de 'Youthquake'. Dit was het jaar waarin de jonge generatie de wereld veranderde, ook op modegebied. 

De show vond plaats in Parijs, de stad waar in 1968 de eerste protesten plaatsvonden van Franse studenten tegen de gevestigde orde. Dit wordt ook wel deYouthquake genoemdeen term die door Vogue redacteur Diana Vreeland is bedacht en in 2017 is uitgeroepen tot woord van het jaar.

De catwalk stond in een installatie die speciaal gebouwd was voor het evenement. De gehele binnen- en buitenkant van het gebouw was beplakt met tijdschriften uit het jaar van de revolutie. De opbouw duurde in totaal drie weken en er zijn zo'n 3000 posters gebruikt om elk stukje kale muur weg te werken! 

Bekijk hieronder de empty space video van de locatie. 

Eén van de leuzen op de posters was: 'Unfair to the mini skirt!'. Hier werd de link gelegd met een foto van een netgeklede dame die buiten een Dior winkel demonstreerde omdat er te weinig minirokjes in de boutique zouden liggen. Grazia was dus niet bang om ook de protesten tegen Dior mee te nemen in de show.  

Tijdens de revolutie ontstond er volgens Chiuri een andere interesse in mode. Vóór de demonstraties werden er alleen nog maar made-to-measure stukken gemaakt, maar in de jaren '60 lanceerde Marc Bohan 'Miss Dior'. Dit was de eerste ready-to-wear lijn van het designermerk. Ook kwam er een speciale interesse in handwerk, iets wat vaak gedaan werd door vrouwen. Denk hierbij aan kant, breien en borduurwerk. Dit was tevens terug te zien in de collectie, voornamelijk het gebruik van patchwork trok enorm de aandacht.

De collectie, met stoere jacks, felle kleuren, printjes (waaronder ook het ruitje die dus dit najaar nog niet weg te denken is uit de mode) en mooie stoffen, is gericht op de moderne vrouw. De show werd geopend door een model die een gebreide trui droeg met daarop de tekst 'c'est non non non et non': een item dat wat ons betreft heel goed #metoo, #timesup en andere vrouweninitiatieven van nu benadrukt.

Hieronder een impressie van de show, waaronder een video.

Beeld: Dior

Deel dit artikel
Back to top