Fashion

Unisex items, dikke lagen kleding en meer tijdens de Balenciaga fall/winter show in Parijs

Naast dat dit de eerste Balenciaga show was waarbij mannen en vrouwen samen de catwalk op gingen, waren er nog veel meer bijzondere aspecten aan de presentatie én aan de collectie. Zo zagen we dikke lagen kleding over elkaar, één fit voor zowel mannen als vrouwen en merchandise voorbijkomen. 

De vraag was of we tijdens deze show ook schokkende ontdekkingen zouden doen, zoals de Balenciaga Crocs een tijdje geleden, maar zoiets zat er deze show, gelukkig, niet bij. Wel waren er andere dingen die ons opvielen.

Demna Gvasalia, creative director, heeft zijn tijd gestoken in het ontwerpen van items die zowel mannen als vrouwen perfect passen. Doormiddel van het 3D-scannen van lichamen en het doen van fittings via de computer, is er bepaalde pasvorm gecreëerd die het vrouwelijke én het mannelijke lichaam goed zit. 

Alle modellen liepen bijvoorbeeld in een jas waarbij de taille werd geaccentueerd. Of mannen dit ook daadwerkelijk gaan dragen is nog maar de vraag, maar het was zeker runway worthy tijdens deze Paris Fashion Week. 

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

Naast deze mooie, tailored coats, werd er ook een totaal tegenovergesteld beeld laten zien. Zo werden er modellen de catwalk opgestuurd met wel zeven lagen kleding over elkaar heen. Dat paste in ieder geval goed in het thema van de show, namelijk snow. 

Achter de modellen stond een grote sneeuwberg en het idee was dat ze zich goed moesten inpakken om de kou te trotseren. Warm hadden ze het in ieder geval zeker! Het is dus duidelijk dat het volgende winter laagjes op laagjes (op laagjes...) gaat worden. 

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

Ook droegen sommige modellen merchandise om het World Food Program te steunen. De opbrengst van deze items zal bij de Verenigde Naties terechtkomen om de voedselarmoede tegen te gaan. Balenciaga heeft al eerder 250 duizend dollar gedoneerd aan het fonds, maar Gvasalia wil graag meer doen dan dat.

"You see, I don’t want to be just a T-shirt-and-hoodie man. We sell them, of course—but I feel I have a responsibility to do it in a way which brings a message."

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

 

Fall Winter 18

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga) op

Beeld thumb: Bruno Press

Deel dit artikel
Back to top