Sommige merken zijn een flinke tijd erg populair en Vetements is daar één van. Vaak worden de grootste merken toch weer van hun troon gestoten, omdat er weer nieuwere, meer geliefde labels de markt betreden. The Lyst, een site met de collecties van heel veel merken, houdt bij waar de meeste vraag naar is en het is niet Vetements...
Het komt misschien niet als een verrassing, maar voor het derde kwartaal op een rij is Balenciaga uitgeroepen tot het populairste merk van het moment. Gucci heeft de tweede plek weten te pakken en Vetements is twee plaatsen gestegen naar plek drie.
Eerder deze maand werd door HighSnobiety, een online lifestyle website, geclaimd dat het slecht ging met Vetements maar niets blijkt minder waar te zijn. Demna Gvasalia, de hoofdontwerper van het merk, ontkende de claims ook met een fel statement.
Volgens de cijfers van The Lyst, blijkt dat het online verkeer naar Vetements aan het groeien is, maar dat Balenciaga ze toch ruim voor is. Balenciaga is ook populairder bij online influencers en dat heeft toch een hele grote invloed op de sales.
Gvasalia, die ook creative director is van Balenciaga, liet Vogue weten dat hij Vetements bewust op een lager pitje heeft gezet. Dit komt omdat het merk sneller aan het groeien was dan het aankon, waardoor het iets begon te worden wat het niet hoorde te zijn.
"We will do something when there’s the time and the need for it. It will be more like a surprise. It’s like we’re putting Vetements into an artificial coma. In five years, it has gone so fast; it started to become something else. I want to bring it back to where we started. No more oversize hoodies…!"
Beeld thumb: Bruno Press