Markeer jij ook altijd met koeienletters in je agenda wanneer de volgende sale begint? Dan mag jij je kalender wel gaan volschrijven... Enkele jaren geleden waren er nog een beperkt aantal periodes in het jaar dat je kon genieten van hoge kortingen, maar het lijkt erop dat bedrijven steeds vaker naar de sale grijpen om van de collecties af te komen. De consument heeft het er simpelweg niet meer voor over om de volle mep te betalen en dat levert problemen op.
Fast fashion zorgt ervoor dat we steeds sneller kunnen genieten van de nieuwste modetrends, maar het zorgt er ook voor dat we keer op keer een hele nieuwe garderobe willen. Deze betaalbare fashion doet de modeindustrie veranderen en dat zorgt er ook voor dat de consument geen genoegen meer neemt met de originele prijs. High end merken lijken hier nog het meeste last van te hebben...
Een tijd geleden kon je van geluk spreken als high end merken hun items zouden afprijzen, maar onderhand begint het steeds normaler te worden. Onder andere Calvin Klein, Chloé en Vetements worden verkocht met een flinke discount, want anders blijven de items simpelweg op de planken liggen.
Om maar een voorbeeld te noemen, begon de sale op de lente/zomer 2018-collecties al praktisch half mei. De zomer is nog niet eens begonnen of de items worden al niet meer voor de volle prijs verkocht. Uit een drie jaar durend onderzoek van Fung Global Retail & Technology en First Sight blijkt zelfs dat consumenten maar bereid zijn om 76 procent van de originele prijs te betalen... 76 procent!
Nu is het ook wel zo dat high end merken soms belachelijk hoge bedragen vragen voor de items om de exclusiviteit te behouden. Dit betekent daarmee niet gelijk dat de kwaliteit ook geweldig hoeft te zijn, maar alleen maar shirtjes van 5 euro in de kast hebben liggen is ook niet alles. Als het zo gaat dan zal er in de toekomst alleen nog maar sale items verkocht worden.
Beeld thumb: Bruno Press