De stoelendans in de modewereld is nog steeds aan de gang: laatst werd bekendgemaakt dat Riccardo Tisci, eerder jarenlang aan het roer van Givenchy, de nieuwe creative director is van Burberry. Hij belooft een nieuwe richting voor het Britse modelabel en na het bekendmaken van het nieuwe logo, is er nu een nieuwe onthulling gedaan.
Burberry heeft besloten op een bewustere manier te werk te gaan en dat houdt concreet in dat ze oude items niet meer gaan vernietigen. Eerder dit jaar werd bekend dat het merk het afgelopen jaar voor maar liefst 28,6 miljoen Britse ponden aan niet-verkochte kleding, parfums en accessoires had verbrand met een totaal van ongeveer 90 miljoen Britse ponden de afgelopen vijf jaar.
Het is gebruikelijk voor grote modehuizen om dit te doen zodat hun exclusiviteit gewaarborgd wordt maar super zonde en onnodig als je het ons vraagt. Dat vonden milieuactivisten ook waardoor ze flink wat kritiek ontvingen. Burberry verdedigde hun beslissing in eerste instantie door te zeggen dat ze alle energie van het verbrandingsproces opvingen, een kleine maar is inmiddels dus gelukkig.
Ook gaat Burberry geen bont meer gaan gebruiken in hun collecties. Tijdens London Fashion Week zal de eerste collectie van Riccardo Tisci's hand getoond worden en hierin zal dus geen dierenvelletje meer te vinden zijn. Tot voor kort werden de vachten van konijnen, vossen, nerts en Aziatische wasbeer gebruikt. Producten die wat langer in de collectie zitten dan één seizoen en bont bevatten, zullen aangepast worden en uit de schappen verdwijnen.
“Modern luxury means being socially and environmentally responsible. This belief is core to us at Burberry and key to our long-term success", aldus Marco Gobbetti, chief executive officer van Burberry. "We are committed to applying the same creativity to all parts of Burberry as we do to our products.”
Een goede zaak vinden wij!
Beeld: Bruno Press