Fashion

Victoria's Secret zoals we haar kennen, is niet meer

Victoria's Secret zoals we haar kennen, is niet meer

Afgelopen edities had Victoria's Secret al te kampen met felle kritiek op het 'achterhaalde format' van het jaarlijke lingerie spektakel tijdens de Victoria's Secret Fashion Show. Het merk zou een stereotype vrouw neerzetten dat geen ruimte laat voor diversiteit, zoals plus size modellen. 

Het lingeriemerk verdedigde zichzelf in eerste instantie sterk met de woorden 'Wij staan voor klassieke schoonheid, Victoria's Secret haar magie is haar onbereikbaarheid, en dat is niet het gemiddelde.' Oei. Je begrijpt: Victoria's Secret kreeg het te weten. Gelukkig zijn ze er nu op teruggekomen. Een combinatie van financiële tegenslagen, dalende kijkcijfers en forse kritiek op het lingeriehuis heeft het merk een beslissing doen nemen. Victoria's Secret kondige daarom aan om de jaarlijke Victoria's Secret Fashion Show niet langer op televisie uit te zenden. 

Grenzen verleggen in het digitale tijdperk

Les Wexner, CEO van het moederbedrijf van Victoria's Secret, liet in een aankondiging naar het personeel weten dat het uitzenden van de lingerieshow via televisie achterhaald is binnen het huidige digitale tijdperk. 'Mode gaat om verandering, we moeten evolueren en veranderen om te blijven groeien. Daarom geloven wij dat netwerktelevisie niet langer de plek is om de Victoria's Secret Fashion Show te tonen. We gaan ons richten op het ontwikkelen van een nieuw soort evenement dat dynamisch is en de grenzen van mode verlegt binnen het digitale tijdperk,' aldus Wexner. 

Dalende kijkcijfers

De lingerieshow werd voor het eerst uitgezonden in 1995 en was direct een groot succes, waardoor Victoria's Secret jarenlang aan de top stond van de lingerie-industrie. De angels van Victoria's Secret werden ware iconen, zowel als model als voor het merk en de show. Onder meer Tyra Banks, Naomi Campbell, Heidi Klum, Gisele Bundchen, Adriana Lima, Alessandra Ambrosio, Candice Swanepoel, Doutzen Kroes en Romee Strijd gingen de verbintenis met het merk dan ook jarenlang aan, wat hun modellencarrière geen windeieren heeft gelegd. 

De laatste show werd afgelopen najaar gehouden in New York en werd aanzienlijk minder goed bekeken dan voorgaande jaren, met maar liefst 1,5 miljoen minder kijkers dan het jaar ervoor. Wat we in de toekomst precies kunnen verwachten van het iconische lingeriemerk is nog niet bekend, maar we zijn erg benieuwd. Wij hopen op nog veel meer verandering én diversiteit!

We blikken nog even terug met flashbacks uit de vroegere shows tot aan de laatste editie. 

Beeld: Getty images
Deel dit artikel
Back to top