Yes! Je hebt getekend voor een nieuw stulpje en nu kan het gaan fantaseren over de inrichting van je nieuwe leven daar definitief beginnen. Denk bijvoorbeeld aan het ontdekken van leuke plekjes in de buurt en het beslissen hoe jij jouw nieuwe woning eruit wilt laten zien.
Dat zijn allemaal leuke dingen maar verhuizen brengt ook een hoop gedoe met zich mee. Als je nog geen pro bent, dan is de kans groot dat je belangrijke zaken over het hoofd ziet dus wat hulp kun je daarom best gebruiken! Wij helpen je graag even door zeven belangrijke dingen waar je op moet letten als je gaat verhuizen met je te delen.
Geloof ons, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de voorbereiding van het inpakken en je spullen in dozen doen zelf. Zorg ervoor dat je genoeg materiaal in huis hebt om alles netjes weg te kunnen stoppen. Naast dozen zijn bubbeltjesplastic, kranten en grote tassen (hello IKEA!) héél handig. Je kunt misschien denken dat je niet zoveel bezittingen hebt maar vaak onderschat je hoeveel werk er daadwerkelijk in het inpakken gaat zitten. Ook fijn: regel zo snel mogelijk vervoer voor jouw spullen om niet last minute voor een probleem te staan.
Als je van het ene naar het andere huis gaat verkassen, is het belangrijk dat je vanaf dag één energie hebt. Even een belletje plegen om simpelweg je verhuizing door te geven lijkt gemakkelijk maar door dat te doen, ben je misschien wel een dief van je eigen portemonnee. Onze tip: vergelijk energie om tot de beste beslissing te komen voor jouw nieuwe woning. De goedkoopste leverancier is immers lang niet altijd degene waar je nu bij aangesloten zit! Extra tip: schrijf op het moment dat je de woning in gebruik neemt de meterstanden op om misverstanden te voorkomen.
Neem op tijd contact op met jouw provider om de verhuizing door te geven. Ook hier kan het geen kwaad om aanbieders eens opnieuw met elkaar te vergelijken. Ook handig om te checken: kijk of alle aansluitingen wel aanwezig zijn én waar deze zitten om niet voor verrassingen te komen staan.
Jouw nieuwe adres doorgeven, doe je niet alleen maar aan vrienden en familie maar ook aan alle bedrijven waar je een dienst van geniet. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen op magazines, jouw bank en het bedrijf waar je een abonnement hebt voor je mobiele telefoon. Mochten zij jou belangrijke post sturen, denk bijvoorbeeld aan een factuur, wil je deze niet missen en daardoor onnodig extra kosten krijgen.
Dit is zo een punt wat ook vaak over het hoofd gezien wordt. Geef tijdig aan bij de waterleverancier dat jij op jouw nieuwe adres gaat wonen én laat natuurlijk weten dat je bij jouw oude adres weggaat. Net als bij energie, is het ook hier handig om de meterstand even te noteren op het moment dat je in de woning gaat leven.
Bij de gemeente moeten ze ook weten dat je gaat verhuizen. Schrijf je dus uit bij jouw oude stulpje en in bij de nieuwe woning. Vaak kan dit online: dat scheelt weer een hoop tijd bij het stadsdeelkantoor of het gemeentehuis. Heb je een huisdier die gechipt is? Laat dan ook daarvoor jouw adres wijzigen.
Misschien ben je gezegend met een eigen parkeerplek of heb je geen auto maar de kans is er natuurlijk ook dat je een parkervergunning moet regelen voor jouw nieuwe buurtje. Regel dit op tijd om te voorkomen dat je onnodig heen en weer moet reizen tussen jouw huis en auto of hoge kosten krijgt door per uur of dag te gaan moeten betalen voor een tijdje.