Kim Kardashian is nog lang niet klaar met ondernemen. Van Kimoji's tot haar eigen game en van een beauty collectie tot - en dat is nieuw - een shapewear lijn. Eerder deze week lanceerde ze Kimono: geïnspireerd op Spanx en consorten maar ze heeft nog veel meer plannen met het merk.
Met de naam 'Kimono' heeft ze in de VS namelijk nog op veel meer gebieden een handelsmerk verkregen. Van tepelstickers tot pyjama's en van korsetten tot daadwerkelijke kimono's. Dat laatste valt natuurlijk niet in goede aarde bij Japanners. Want wat weet Kim nou daadwerkelijk over het traditionele kledingstuk en waarom denkt zij dat zij het recht heeft om dit te trademarken in de VS?
Dat ze heeft nagedacht over inclusiviteit bij het oprichten van het merk Kimono - de shapewear is een negen huidskleuren verkrijgbaar en in de meest uiteenlopende maten - valt dus meteen weg bij het feit dat ze niet goed heeft nagedacht over de naam Kimono en de gevoelens en belangen die anderen hierbij hebben. Een slechte zaak, vinden wij. Wat jullie?
Inmiddels is er een protest ontstaan op social media onder de hashtag #KimOhNo. We zijn benieuwd hoe dit gaat aflopen...
Wow, @KimKardashian.
— 🍤kasumi🦄✨ (@kasumihrkw) 26 juni 2019
Thanks for BUTCHERING Japanese culture!!! My culture is not your plaything.
You don't have any respect for people who are not your family, do you?
In the 15 yrs developing this project, couldn't you find a cultural advisor?#KimOhNo #culturalappropriation https://t.co/OsDYVZxPhx
Me wearing A #KIMONO with hakama for my graduation👘🎓🌸
— Emi🛰草野絵美 (@emikusano) 26 juni 2019
Very sad to hear @kimkardashian has trademarked “Kimono” for her new underwear line😭 #KimOhNo pic.twitter.com/ET5iVojTYa