Het liefst zijn we allemaal reuze productief, elke dag. Jammer genoeg is niet altijd even makkelijk. Sterker nog, élke dag een voldaan gevoel hebben over het werk dat je hebt gedaan, is onmogelijk. Vroeg of laat ben je een keer afgeleid of zit alles tegen. Hoe handel je in zulke situaties? Ik heb een paar tips!
Ik ben vaak afgeleid, te vaak. Het is niet dat ik afgeleid wil zijn maar mijn hoofd denkt aan duizend dingen voordat ik één ding heb kunnen doen. Zo ging het mijn hele leven en uiteindelijk ben ik eraan gaan wennen. Totdat ik ging mediteren: ik leerde hoe ik mijn gedachtes op een plek kon houden zonder 'agressieve maatregelen'. Het is werkelijk hemels om je gedachtes op één plek te houden, al is het maar even. Ook is dit een hele belangrijke stap als je snakt naar wat meer rust en productiviteit. Mediteren is één van de tips, maar ik heb er nog een paar.
Organized mind = organized life. Als we naar de supermarkt gaan, maken we een lijstje en als we een dagje gaan shoppen misschien ook wel. Waarom dan niet voor een werkdag? Het is even wennen, elke dag of week een lijstje maken. Zet even door, want dit kan je helpen om alles in je hoofd te organiseren en je weet voortaan precies hoe, wat en waar!
Maak de lijst niet te lang! Wanneer we zulke lange lijsten voor ons hebben, is het even slikken en raak je juist gedemotiveerd. Zorg voor simpele, duidelijke lijstjes en probeer daarnaast te achterhalen welke vorm het beste werkt voor jou. Ben je iemand die alles uitschrijft? Of liever iemand die online elke dag een melding krijgt van zaken waar je nog mee aan de slag moet? Leer jezelf kennen!
Werk je beter nadat je net 1000 euro hebt gewonnen of wanneer je ruzie hebt met je partner? Ik durf te wedden dat je voor optie één gaat en daar is niks mis mee. Mensen werken nou eenmaal beter wanneer we aan positieve dingen denken, net als het feit dat een boot sneller vooruit gaat met wind mee.
Mij hoor je niet vaak positief praten over routines, ons lichaam werkt beter bij verandering en dat merk ik ook aan mezelf. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het op werk vaak een ander verhaal is. Het is fijn om te weten waar je aan toe bent en om te weten wat je kan verwachten als je op werk aankomt.
Er is een verschil tussen soms switchen van stoel of te gaan staan omdat het beter voor je rug is en onzekerheid hebben over wat de dag gaat brengen. Ben je iemand die van duidelijkheid houdt? Zorg dan dat elke dag duidelijk voor jezelf is en dat je weet waaraan je toe bent.
Nog een kleine tip: sta wat eerder op. Als er weinig tijd is tussen opstaan en aankomen op werk dan kan dit een goede reden zijn waarom je productivity levels naar beneden gaan. Neem wat meer tijd: ontbijt, loop een rondje met de hond of ga nog even sporten. Je zal merken dat dit een groot verschil maakt.
Je ervaart het misschien niet zelf als irritant maar voor je hersenen is de omschakeling moeilijk: wanneer we bezig zijn en we een melding krijgen dan zijn we geneigd om erop te klikken. Waarschijnlijk heb je het bij een melding van Instagram wel onder de knie, je kijkt als je tijd hebt. Maar hoe zit dat met e-mails? Wanneer je een e-mail krijgt dan denk je misschien dat het werkgerelateerd is en klik je erop. Probeer je meldingen uit te zetten en je mail op vaste tijden te checken: 9 uur 's ochtends, 12 uur 's middags, 3 uur 's middags en 6 uur 's avonds.
Je zal merken dat je door het toepassen van deze tip ook een beetje meer controle hebt over je eigen hoofd. Je weet wanneer je de mails gaat checken dus kan jij je nu focussen op werk.
Werk je op een plek die flexibel met pauzes en uren is? Dan denkt men vaker dat we langere pauzes nemen en eerder de benen nemen. Als je werkt met passie doe je sneller het tegenovergestelde. Waarom? We willen toch dat ene mailtje verstuurd hebben voor de pauze of die afspraak bevestigen. We vinden het moeilijk om in te schatten hoelang kleinere taakjes duren en daar gaat het dan mis.
Wees 'streng' voor jezelf: als je om half drie pauze moet nemen, doe dat dan. Merk je dat je hier nog echt wel wat hulp mee kan gebruiken? Misschien is een training timemanangement dan iets voor jou. Op lange termijn zijn je lichaam en je hoofd je dankbaar!
Soms kan het niet anders en moet je keihard werken om een opdracht te voltooien. Als dit niet het geval is, is het cruciaal om voor jezelf te bepalen hoelang je aan een taak gaat werken. Dit ligt natuurlijk helemaal aan jouw baan en je taken en kan ik niet voor je bepalen. Een goede richtlijn is 45 minuten met een kleine pauze van 10 minuten. Breng deze korte pauze niet door om je mail te checken of iets anders werkgerelateerd. Maak bijvoorbeeld een praatje met een collega of haal wat water.
Het maakt niet uit of je thuis werkt of op kantoor. Wanneer we in de pauze naar buiten gaan, al is het om aan bloemen te ruiken, krijgen onze hersenen ook een pauze. Je ziet andere dingen, je ervaart andere dingen en je doet in het proces misschien nog wat inspiratie op ook!
Mediteren heeft mij in vele situaties geholpen. Het is fijn om soms tijd voor jezelf te nemen. Wanneer je productiever wilt worden is het handig om vaker te mediteren, maar hiermee bedoel ik niet dat je jezelf in rare bochten moet wringen en hopen dat je nu wel weet wat je moet doen. Mediteren kan zo simpel zijn als je zelf wilt. Dit is mijn favoriete oefening:
Wanneer je prestaties belangrijker zijn dan je gemoedsrust gaat er iets mis. Om te begrijpen dat het feit dat je goed voor jezelf moet zorgen ook helpt bij prestaties is het handig om dingen te doen waardoor je jezelf meer gaat waarderen. Je prestaties betekenen op lange termijn niks als jij je niet goed voelt. Doorbreek de cirkel! Hier lees je hoe je dat doet: