Het einde van het jaar is in zicht en ook in 2019 hebben we erop los 'gepinned'. Pinterest neemt graag alles wat creatievelingen dit jaar op hun borden hebben geplaatst onder de loep. Het mooie voor ons is dat zij deze bevindingen graag delen.
Hoewel ze hebben gefocusd op trends in het algemeen en deze vervolgens hebben toegelicht, zijn er zeker een aantal dingen die op interieurgebied eruit sprongen. Wij delen de meest bijzondere en leuke bevindingen met jullie.
Het indelen van de maatschappij in verschillende sekses, is steeds minder populair. Genderneutraalheid is wat de klok slaat en dit is bijvoorbeeld ook terug te zien in de ruimtes waar kinderen zich bevinden. Inspiratie voor slaapkamers en speelkamers werd volop gezocht en dan met name genderneutrale varianten. Uniseks babykamers zag een stijging van maar liefst 527 procent en de zoektocht naar speelkamers waar zowel jongens en meisjes graag vertoeven, nam met 75 procent toe.
Dit jaar ging men massaal op zoek naar manieren waarop we duurzamer kunnen leven en het interieur werd daarbij niet overgeslagen. Zo was er 308 procent meer interesse in tweedehands interieurspullen, werd er 172 procent meer gezocht op eco friendly opties voor producten (metalen rietjes in plaats van de plastic variant bijvoorbeeld) en was er een toename van maar liefst 5962 procent in de zoektocht naar posters met quotes over klimaatverandering als thema.
Eén van de dingen om balans te vinden in huis, is natuurlijk feng shui. De manier om jouw stulpje te ontstressen en energie te geven, was 137 procent meer geliefd dan het jaar ervoor. De verwachting is dat deze trend in 2020 door zal zetten.
De plek waar alles moet gebeuren, is je huis en het zou fijn zijn als dit ruimte is waar je van alles voorzien bent en jij je prettig voelt. Thuis de lekkerste koffie maken (toename van 751 procent), bier brouwen (toename van 411 procent), het bioscoopgevoel hebben (toename van 368 procent) en miniplanten binnen laten groeien (toename van 223 procent), hoort daarbij.
De wereld wordt steeds kleiner dankzij het nieuws wat binnen een seconde gedeeld kan worden en het feit dat je eigenlijk zo van de ene op de andere plek bent. Dat is ook terug te zien in huis. We zijn meer en meer geinteresseerd in Spaanse badkamers (toename van 309 procent), Indiase woonkamers (toename van 2080 procent), Frans antiek (toename van 384 procent) en Japanse baden (toename van 563 procent).
Onze huisdieren zijn belangrijker dan ooit en dat dat heeft invloed op hoe wij ons huis inrichten. Patio's en balkons moeten bijvoorbeeld omgetoverd worden tot hondvriendelijke ruimtes: er werd hier 131 procent meer op gezocht dit jaar.
De ruimte fascineert ons enorm op dit moment en waarom zou je dit niet verwerken in je woning? Het zelf maken van een makkelijk schilderij van de ruimte, is dan ook enorm populair. Er werd de afgelopen tijd 157 procent meer interesse hierin getoond.
Lees het complete verslag van Pinterest's bevindingen hier.