Shoppen: het is iets wat we zo graag doen. Die ene blazer kan precies het item zijn wat je echt mistte in jouw garderobe waardoor je aan alles een nieuwe draai kunt geven en dat nieuwe topje kan jou tijdens een avondje uit honderd keer meer zelfvertrouwen geven.
Je bent je er misschien niet bewust van maar de kledingindustrie is de tweede meest vervuilende industrie ter wereld. De trend om meer bewust te leven, ook op het gebied van consumeren, wordt alsmaar belangrijker en wij staan hier helemaal achter. Maar hoe doe je dat nou als je kleding wilt kopen?
Ben je van plan binnenkort te gaan shoppen? Sta dan eens stil bij de volgende drie dingen.
De omschrijving zegt het eigenlijk al: tijdloze stukken zijn gewoon altijd goed. Maar hoe weet je nou of het tijdloos is? Sta dan eens stil bij of je het item over vijf jaar nog zou willen dragen. 'Basic' kleding - lees: standaardstukken in kleuren die makkelijk te combineren zijn - zijn daar vaak het antwoord op. Let op de pasvorm en de kwaliteit; goede items mogen best wat meer kosten. Twijfel je of een kledingstuk tijdloos is? Trek het dan aan, maak een foto en kijk er gedurende de komende twee weken naar terug. Ben je er nog steeds zo verliefd op? Dan kun je het best kopen!
Als je al twee coltruien hebt van ongeveer dezelfde kleur die in goede conditie zijn, dan is een derde vast niet nodig. Denk er daarnaast aan of het item wat je op het oog hebt, goed te combineren is met bestaande stukken in jouw kledingkast. Heb je iets op het oog dat heel anders is dan jouw 'signature style' en is het item voorzien van een flink prijskaartje? Denk dan goed na of het wel écht iets voor jou is. Het zou zonde zijn als het straks ongedragen in de kast blijft hangen.
Je kent vast de term 'retail therapy' wel. Leuk bedacht maar anno 2019 helemaal achterhaald. Een quick fix levert vaak items op waar je eigenlijk helemaal niet achter staat of die je niet nodig hebt. Shoppen om je liefdesverdriet te verminderen? Doe maar niet dus.