Lifestyle

Uitverkoop: de reden dat we zo van kortingen houden

Uitverkoop: de reden dat we zo van kortingen houden

Als Nederlanders zijn we dol op korting. We gaan massaal op zoek naar de beste deals en wachten dan ook tot deze weer in de winkels verschijnen. Waarom doen we dat precies?

40% korting

Als de korting maar hoog genoeg is, zijn de meeste mensen nog wel over te halen voor en aankoop, ook als dit een impulsaankoop is. Het aantal Nederlanders dat een imuplsaankoop doet omdat er een hoge korting wordt aangeboden, neemt sinds 2019 af volgens de Nationale Kortingsmonitor, behalve bij voedings, en verzorgingsproducten. Is een ander soort product veertig procent goedkoper? Dan ben je geneigd dit product sneller aan te schaffen.

Het linkergetal

Het linkercijfer is erg belangrijk voor een klant om te bepalen of een aanbieding wel goed genoeg is. Neem bijvoorbeeld een product van €1,98:  als deze wordt verlaagd naar €1,95, zien we het amper als korting. Maar als een aanbieding van €2,01 naar €1,98 gaat, is het interessant. Het gaat in beide gevallen om drie cent, maar ons brein leest getallen zo snel, dat het eerste cijfer veel sneller blijft hangen. Als het linkercijfer afwijkt in de korting, valt dit extra op. Wie een korting wil geven, moet er dus op letten dat het cijfer voor de komma verschilt.

Lucky number 9

Het cijfer '9' heeft een belangrijke werking in de wereld van aanbiedingen. Een product dat €24,99 kost, wordt veel vaker verkocht dan iets van €25,-. Ook lijkt een prijs met een punt erin, zoals €2.150,-, veel hoger dan dezelfde prijs zonder punt (€2150,-). Het eerste bedrag lijkt langer en komt daardoor duurder over. Is het product kostbaar voor de winkel? Dan staat er juist wél een punt: zo lijkt het product namelijk nog duurder.

Gierig? 

Naast deze 'logische' feitjes, houden mensen nou eenmaal van kortingen, omdat je minder geld uitgeeft. Althans, dat denken we dan vaak. Het zijn allemaal slimme marketingtrucjes van de verkopers, waar we vol intrappen. Maar ja, het is dan toch ook logisch dat we gaan voor de kortingen in plaats van de dure items?

Jongeren versus ouderen

Jongeren gaan vaker op zoek naar kortingen dan ouderen. Een uitzondering daarop is wijn (!), omdat een goed glas wijn voor iedereen boven de achttien jaar aantrekkelijk is. Daarom zoeken beide leeftijdsgroepen naar kortingen op de alcoholische versnapering.

Beeld: Pexels.com
Deel dit artikel
Back to top