Het internetabonnement in Nederland is behoorlijk in prijs gestegen. Consumenten betaalden de afgelopen jaren steeds meer voor hun internetverbinding. De belangrijkste oorzaak is de toegenomen kosten van de provider, zoals onderhoud van het netwerk en loonkosten van het personeel. Deze kosten worden onder meer verhoogd aan de hand van inflatiecorrecties. Trouwe klanten hoeven over het algemeen ook niet op korting te rekenen, terwijl providers vaak stunten met aanbiedingen voor nieuwe klanten. Het kan daarom dan ook behoorlijk lonen om over te stappen naar een andere internetprovider.
Een internetabonnement is de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden. De providers zijn druk bezig met de aanleg van glasvezel, wat ertoe leidt dat deze kosten ook weer terugverdiend moeten worden. De personeelskosten stijgen als gevolg van loonsverhogingen en daarnaast gelden er nog andere redenen, zoals de inflatie die hoger is dan in eerdere jaren. Ieder jaar komt de provider met een inflatiecorrectie. Een lopend contract mag - op zichzelf genomen - om die reden niet worden opgezegd; volgens de wet en de algemene voorwaarden is zo’n prijsverhoging toegestaan.
Dat is extra vervelend voor de consument die al jarenlang bij dezelfde provider een aansluiting heeft. Meestal kan de provider maar een paar euro korting per maand geven. Dat terwijl nieuwe klanten soms voor de eerste maanden van het contractjaar ook maar de helft van hun abonnementsprijs hoeven te betalen. Of de provider geeft een tablet of een ander cadeau weg als je klant wordt. Je kunt bij het overstappen je internetverbinding gewoon blijven gebruiken, en daarnaast profiteren van kortingen. Het overstappen internet is erg gemakkelijk, en zelf makkelijker dan veel mensen denken!
Het internet is er de afgelopen jaren zeker niet goedkoper op geworden. Steeds meer providers leggen glasvezel aan. Er zijn verschillen in prijzen te merken. Zo is DSL verreweg de goedkoopste internetverbinding. Over het algemeen liggen de download- en uploadsnelheden ook fors lager. De verbinding is doorgaans verouderd en niet erg stabiel. Om deze reden wordt de DSL-verbinding steeds meer verwisseld voor een glasvezelverbinding. Op steeds meer plekken in Nederland wordt glasvezel aangelegd en miljoenen huishoudens hebben inmiddels de beschikking over zo’n verbinding.
Het aanleggen van glasvezel is duur en om deze reden zijn de prijzen van glasvezelabonnementen nog vrij hoog. Daarnaast zijn er gebieden waar geen glasvezel ligt en Ziggo het alleenrecht heeft op de kabelverbinding. De provider profiteert van zijn monopolie en kan daardoor hogere prijzen vragen. Door de aanleg van glasvezel, het monopolie op de kabel en het afschakelen van DSL-verbinding betaalt de consument steeds meer voor het internet. Internet vergelijken en de verschillende vormen daarvan, is dan ook een goede manier om te besparen op de maandelijkse kosten.
Daarnaast hebben veel telecombedrijven te maken met stijgende kosten. Het onderhouden van een netwerk is niet goedkoop. Daarnaast gaan de huren van kantoren omhoog en stijgen de personeelskosten. Dergelijke kosten worden doorberekend aan de consument aan de hand van een inflatiecorrectie. De afgelopen jaren lag deze correctie op zo’n vijf tot tien procent van de prijs van het jaar ervoor. Daardoor zijn de prijzen de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Onder meer de bekende provider KPN heeft de prijzen weer fors verhoogd. Volgens het contract is er geen reden om het contract op te mogen zeggen vanwege doorberekende inflatiecorrecties. Deze inflatiecorrecties zijn wettelijk toegestaan en vallen niet onder contractbreuk. Bij een vast internetcontract is het vaak maar moeilijk om als trouwe klant korting te krijgen. Daardoor krijgt de consument in de praktijk ieder jaar prijsverhogingen voor de kiezen, maar is besparen op het internetabonnement niet mogelijk.
Er is maar één manier om te profiteren van lage prijzen voor internetabonnementen en dat is door over te stappen. Inmiddels zijn er verschillende providers die internetabonnementen aanbieden. Zo is het mogelijk om te wisselen tussen kabel en glasvezel door bijvoorbeeld van Ziggo over te stappen naar KPN. Ook is het mogelijk om onderling op glasvezel over te stappen van KPN naar Odido of van Online naar Delta. De telecomproviders zien een overstappende consument als ‘nieuwe klant’ en bieden daarvoor aantrekkelijke kortingen aan.
Zo bieden sommige providers bijvoorbeeld zes maanden lang een internetabonnement voor de halve prijs aan of krijg je een televisie bij het afsluiten van een abonnement. Daarnaast is het vaak mogelijk om te besparen op televisiepakketten of een combinatiekorting af te sluiten. Het loont daarom absoluut om ieder jaar te wisselen van provider. Zo ben je ieder jaar weer een ‘nieuwe klant’ ergens. Zo houd je meer geld over voor andere dingen zoals lifestyle of voor het maken van leuke reizen. Niet overstappen is in de regel nooit aantrekkelijk, omdat er amper tot geen kortingsacties zijn voor trouwe klanten. Overstappen loont daarmee altijd.